Cómo citar
Sánchez Medina, J. A., & Cala Carrillo, M. J. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación : un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana De Psicología, (2), 39–57. Recuperado a partir de https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/620
Licencia

Los autores que publiquen en esta Revista aceptan las siguientes condiciones:

Acta Colombiana de Psicología se guía por las normas internacionales sobre propiedad intelectual y derechos de autor, y de manera particular el artículo 58 de la Constitución Política de Colombia, la Ley 23 de 1982 y el Acuerdo 172 del 30 de Septiembre de 2010 (Reglamento de propiedad intelectual de la Universidad Católica de Colombia)

Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la Revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta Revista.

 

Resumen

The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu­man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human cognition. To support these ideas we conducted a research in an adult educational program to show that reason­ing skills develop with educational experience.We analyze the reasoning skill through debates, a kind of practice that allows us to study reasoning in a everyday setting. Data shows that reasoning skills change in a very wide way as the educational expe­rience of subject increase. Subjects more experienced in school tend to build argu­ments in the debate using a more decontextualized discourse and implementing explanations as structure of their reasoning process. Low experienced subjects show higher preferences to contextulaized forms of discourse and using descriptions as core of their arguments.These data are discussed in light of the heterogenity theory of verbal thinking.

Palabras clave:

Citas

Billig, M. (1987). Arguing and Thinking. A Rhetorical Approach to Social Psychol­ogy. Cambridge: Cambridge University Press.

Cala, M.J.; de la Mata, M.L. y Sánchez, J.A. (1994). Attitudes and values in women: an investigation into discourse in adult education. In J.V. Wertsch & J.O. Ramírez (Eds.). Explorations in Socio-Cultural Studies, VOL Il. Literacy and Other forms of Mediated Actions. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Cheng, P.W y Holyoak, K.J. (1985). Pragmatic reasoning schemas. Cognitioe Psychology, 17, 319-416.

Cheng, P.W, Holyoak, K.J., Nisbett, R. E.Y Oliver, L.M. (1986). Pragmatic versus syntactic approaches to training deductive reasoning. Cognitive Psychology, 18, 293-328.

Cole, M. & Scribner, S. (1974). Culture and thought. New York: Wiley.

De la Mata, M. L. Y Sánchez, J. A. (1991). Educación formal y acciones de agrupación y memoria en adultos: un estudio micro genético. Infancia y Aprendizaje, 53, 75-97.

De la Mata, M. I.. y Ramírez,J.D. (1989). Cultura y procesos cognitivos: hacia tina psicología cultural. Infancia y Aprendizaje, 46, 49-70.

Habermas, J. (1984). The theory of communicator e action. Boston: Beacon Press.

Johnson-Laird, P.N. y Bara, 13.G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, pp.1-61.

Kahneman, D., Slovic, P. y Tversky,A. (1982). Judgment linder uncertainty. Heuristics and biases. Cambridge, Mass.. Cambridge University Press.

Luria,A.R. (1987). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. Madrid: Akal.

Oakhill,J.V. y Johnson-Laird, P.N. (1985). Rationality, memory and the search for counterexamples. Cognition, 20, pp. 79-84

Piaget,]. (1978). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata.

Piaget,]. y Inhelder, B. (1982). Psicología del niño. Madrid: Morata.

Ramírez, J. D., Cubero, M. Y Santamaria, A. (1990). Cambio sociocognitivo y organización de las acciones: tina aproximación sociocultural a la educación de adultos. Infancia y Aprendizaje, 51-52, 169-190.

Ramírez,J.D. (1990). El uso de la palabra y sus tecnologías. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Ramírez, J.O.; Sánchez, J.A. y Santamaria, A. (1996). Making Literacy: A Dialogical Perspective on Discourse in Adult Education. In J. Valsiner & H-G Voss (Eds). The Structure of Learning Processes.Norwood,N.J.: Ablex Pub. Co.

Rogoff, B. (1981). Schooling and the development of cognitive skills. In H.C. Triantis & A. Heron (eds.): Handbook of cross­ cultural Psychology. vol 4. Boston: Allyn and Bacon.

Triandis, H.C. y Heron, A. (1981). Handbook of cross-cultural psychology. Boston: Allyn &Bacon.

Tulvìste, ( 1991). The Cultural-Historical Development of Verbal Thinking. New York: Nova Science Publishers.

Tversky,A y Kahneman, O (1973).Availability: a heuristic for judging frequency and probability. Cognitive Psychology, 5, pp. 207-232.

Tversky,A y Kahneman, D (1974).Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 1985, pp. 1124-1131.

Tversky, A y Kahneman, D (1983). Extensional versus intuitive reasoning: the conjunction fallacy in probability judgement. Psychological Review, 90 (4), pp. 293-315.

Wason P. C. y Johnson-Laird, P.N. (1972). Psychology of reasoning. London: Batsford.

Wertsch,J.V. (1990). The voice of rationality in a sociocultural approach to mind. In L.C. Moll Ed. Vygotsky and Education. Cambridge M.A., Cambridge University Press.

Wertsch,J.V (1991). Voices of the Mind: A Sociocultural Approach to Mediated. Action. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Wertsch,J. V. y Minick (1990). Negotiating Sense in the Zone of Proximal Development. In M. Schwebel, C.A. Harer and N.S. Fagley (Eds). Promoting Cognitive Growth Over the Life Span. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.

Citado por

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |