Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
The relationship between economic globalization and University Education based on competences is analyzed. A diversity of uses for the term “competence” in the education literature is presented. From an interbehavioral perspective, different attributes for the concept of “competence” are analyzed. A contrast is made between the basic features of traditional-education with a proposal for education based on competences in relation to the present socioeconomic conditions.
References
Álvarez, L. (2006). La Educación basada en competencias: Implicaciones, retos y perspectivas. Didac, 14, 26-33.
Amaya, O. G. (2006) Las competencias académicas y laborales: ¿en orillas opuestas? Revista Internacional MAGISTERIO: Educación y Pedagogía, 22. Colombia: http://revista.magisterio.com.co.
Argudín, Y., Delgado, A., Piastro, E., Ramírez, M. y Tinoco, M, (2001). La Educación centrada en competencias. Las nuevas competencias en la educación. Didac, 36, 26-33.
Badilla, L. (2003). Documentos sobre algunos aportes al concepto de Competencias desde la perspectiva de América Latina. http://www.cumex.org.mx/archivos/ACERVO/Tuning.pdf.
Bogoya, D. (2000). Competencias y proyecto pedagógico. Colombia: Unibiblos.
Condemarín C. y Medina A. (2000). Evaluación auténtica de los aprendizajes. Chile: Andrés Bello.
Díaz, V. M. (2006). Introducción al estudio de la competencia. Competencia y educación. En: Pedroza, F. R. (compilador) Flexibilidad y competencias profesionales en las universidades latinoamericanas. México: Pomares.
Fuentes, N. T. y Ribes, I. E. (2001). Un análisis funcional de la comprensión lectora como interacción conductual. Revista Latina de Pensamiento y Lenguaje, 9, 2, 181-207.
Fuentes, N. T. y Ribes, I. E. (2006). Influencia de tres repertorios precurrentes en la lectura comprensiva. Revista Mexicana de Psicología, 23, 2, 149-172.
García, D. (2001). La guía de aprendizaje. Didac, 37, 17-40.
García-Pelayo, G. R. (1983). Diccionario Práctico Larousse. México: Ediciones Larousse.
Ibáñez, B. C. y Ribes, I, E. (2001). Un análisis interconductual de los procesos educativos. Revista Mexicana de Psicología, 18, 3, 359-371.
Lieteke Van Vucht, T. y Weert, E. (2005). De la erudición a la competencia académica. Revista española de pedagogía, 230.
Medina, A. y Domínguez, C., (2003). Los procesos de observación del prácticum: análisis de competencias. Revista española de pedagogía, 233, 75-76.
Montero-Kubi, D. M., Arriola M. A., Martínez A. A. (2001) Análisis basado en competencias: Aplicación en el ámbito universitario. Revista Mexicana de Psicología, 18, 1, 164.
O´Brien, K. (2000). Educación basada en habilidades y evaluación como forma de aprendizaje Las nuevas competencias en la educación. Didac, 36, 55-61.
Ribes, I. E. (1990a). Problemas conceptuales en el análisis del comportamiento humano. México: Trillas.
Ribes, I. E. (1990b). Psicología General. México: Trillas.
Ribes, I. E. (2006). Competencias conductuales: su pertinencia en la formación y práctica profesional del psicólogo. Revista Mexicana de Psicología, 23, 1, 19-26.
Ribes, I. E. (2002). Psicología del aprendizaje. México: Manual Moderno.
Ribes, I. E. y López, V. F. (1985). Teoría de la Conducta: Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.
Ribes, I. E., Moreno, R. y Padilla, A. (1996). Un análisis funcional de la práctica científica: extensiones de un modelo psicológico. Acta comportamentalia, 4, 2, 205-235.
Secretaría de Educación Pública (SEP, 2004). Programa de Educación Preescolar. México: Secretaría de Educación Pública.
Thierry, G.D. (2006). Habilidades didácticas para la educación por competencias. http://web.upaep.mx/DesarrolloHumano/maestros/cursosTemporales/PagThierry/Completo.htm.
Tinoco, M. (2001). Educación basada en competencias en el ámbito de la educación superior. Didac, 37, 30-35.