Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
Studies on conditional discrimination (CD) in humans have pointed out that linguistic contact with the properties and criteria of the task is critical both for acquisition and transfer, especially in extra-relational and extra-dimensional tests. Recentempirical and conceptual analyses have challenged this assumption. Studies in the field have generally included linguisticcomponents, but the effect of linguistic restriction through tasks that compete with verbal activity regarding tasks, such aslinguistic interference, has not yet been systematically explored. Two experiments were conducted: the first one used first-order matching-to-sample tasks (FOMST) and the second used second-order matching-to-sample tasks (SOMST), aiming to evaluate the effect of a linguistic interference task on the acquisition of conditional discrimination and functional adjustment in transfer tests (extra-instance, extra-modal, extra-relational, and extra-dimensional). Both experiments used an n = 1 design. A total of 24 college students participated, 12 in each study, and the effects of two experimental conditions were tested(Interference and No Interference, with six participants in each condition per study). The findings suggest that interference inlinguistic contact does not affect the acquisition of CD in FOMST or in SOMST, but it does affect the adjustment in transfer tests. In these, differential effects, by type, were observed in FOMST and SOMST.
Keywords:
References
Arismendi, M., & Fiorentini, L. (septiembre, 2014). Formación de clases de equivalencia de estímulos: comparación de la eficacia del entrenamiento por reforzamiento y por instrucciones. En D. Laznik (Coordinador). VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXI Jornadas de Investigación Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Congreso llevado a cabo en la Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Recuperado de http://www.aacademica.org/000-035/465.
Barnes-Holmes, D., Rodríguez, M., & Whelan, R. (2005). La teoría de los marcos relacionales y el análisis experimental el lenguaje y la cognición. Revista Latinoamericana de Psicología, 37, 255-275. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rlp/v37n2/v37n2a03.pdf
Cepeda, M.L., Hickman, H., Moreno, D., & Ribes, E. (1991). The effect of prior selection of verbal descriptions of stimulus relations upon performance in conditional discrimination in humans. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 17, 53-80. Recuperado de http://rmac-mx.org/wp-content/uploads/2013/05/VOL-17-N-1-Y-2-53-79.pdf
Delgado, D., & Hayes, L. (2013). The integration of learning paradigms by way of a non-causal analysis of behavioral events. Conductual, 1, 39-54. Recuperado de http://conductual.com/content/integration-learning-paradigms-way-non-causal-analysis-behavioral-events
Delgado, D., Medina, I., & Jiménez, L. (2014). Relaciones de equivalencia y estilo cognitivo: hallazgos de una relación no explorada. Suma Psicológica, 21, 19-27. doi: https://doi.org/10.1016/S0121-4381(14)70003-7
Delgado, D., Medina, I., & Rozo, M. (2013). Evaluación de la habituación a las condiciones estimulativas del procedimiento de igualación a la muestra. Suma Psicológica, 20, 15-29. DOI: 10.14349/sumapsi2013.1292
Delgado, D., Medina, I., & Soto, J. (2011). El lenguaje como mediador de la transferencia de funciones: ¿Es necesario nominar para relacionar? Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 37, 31-52.
Guzmán-Díaz, G., & Serrano, M. (2013). Propiedades fisico-químicas versus lingüísticas en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales por humanos. Acta Comportamentalia, 21, 435-444. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0188-81452013000400003
Hernández, A., Medina, I., & Erazo, L. (2008). Resurgencia de conductas simbólicas: una aproximación experimental. Acta Colombiana de Psicología, 11(2), 141-151.
León, A. (2015). Modo de contacto: efecto sobre la adquisición y transferencia de una discriminación condicional de segundo orden y la emergencia de reglas. Acta Colombiana de Psicología, 18, 25-36. DOI: 10.14718/ACP.2015.18.1.3
León, A., Félix, I., García, & Medina, I. (en prensa). Efecto de limitar el contacto lingüístico en la adquisición y transferencia de una discriminación condicional en tareas de igualación con estímulos de morfología convencional.
Meraz, E. (2016). Análisis teórico y experimental de la función selectora lingüística (Tesis doctoral). Universidad Veracruzana, Xalapa.
Moreno, D., Ribes, E., & Martínez, H. (1994). Evaluación experimental de la interacción entre el tipo de prueba de transferencia y la retroalimentación en una tarea de discriminación condicional bajo aprendizaje observacional. Revista Latina de Pensamiento y Lenguaje, 2, 245-286. Recuperado de http://www.academia.edu/download/33812122/Evaluacion_Experimental_de_la_interaccion_entre_el_ tipo_de_pruebas_de_transferencia_y_la_retroalimenta- cion_en_una_tarea....pdf
Peña, T., Ordóñez, S., Fonseca, J., & Fonseca, L. (2012). La investigación empírica de la función sustitutiva referencial. En A. Padilla & R. Pérez-Almonacid (Eds.), La función sustitutiva referencial, análisis histórico-crítico/avances y perspectivas (pp. 35-100). New Orleans, LA, EEUU: University Presss of the South.
Pérez-Almonacid, R. (2012) El análisis conductista del pensamiento humano. Acta Comportamentalia, 20, 49-68. Recu- perado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0188-81452012000400006
Pérez-Almonacid, R. (2015). Desligamiento funcional y causalidad eficiente: Comentario a El desligamiento funcional y la causalidad aristotélica: un análisis teórico de Ribes Iñesta. Acta Comportamentalia, 23, 35-43. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0188-81452015000100004
Pérez-Fernández, V. (2015). Clases de equivalencia y conducta verbal. Conductual, 3, 26-44. Recuperado de http://conduc- tual.com/content/clases-de-equivalencia-y-conducta-verbal
Ribes, E. (1990). Psicología general. México, DF: Trillas.
Ribes, E. (2000). Instructions, rules, and abstractions: a misconstrued relation. Behavior & Philosophy, 28, 41-55. Recuperado de http://store.behavior.org/httpdocs/resources/90.pdf
Ribes, E. (2015). El desligamiento funcional y la causalidad Aristotélica: Un análisis teórico. Acta Comportamentalia, 23, 5-15. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0188-81452015000100001
Ribes, E., & Castillo, A. (1998). Interacción del tipo de entrenamiento y el tipo de respuesta de igualación en transferencia en una discriminación condicional de segundo orden. Acta Comportamentalia, 6, 5-20. Recuperado de http:// www.academia.edu/download/33412411/Interaccion_del_tipo_de_entrenamiento_y_el_tipo_de_respuesta_de_igua-lacion_en_transferencia_en_una_discriminacion_condicional_de_segundo.pdf
Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la conducta. Un análi- sis de campo y paramétrico. México, DF: Trillas.
Ribes, E., & Martínez, H. (1990). Interaction of contingencies and rule instructions in the performance of human subjects in conditional discriminations. The Psychological Record, 40, 565-586. Recuperado de http://www.academia.edu/download/33764749/Interaction_of_contingencies_and_rule_instructions_in_the_performance_of_human_subjects_in_conditional_discrimination.pdf
Ribes, E., & Serrano, M. (2006). Efectos de tres tipos de pre-entrenamiento en la adquisición y transferencia de una tarea de igualación de la muestra. Acta Comportamentalia, 14, 145-169. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0188-81452006000200003
Ribes, E., & Torres, C. (2001). Un estudio comparativo de los entrenamientos de primer y segundo orden en igualación de la muestra. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 27, 385-401. Recuperado de http://rmac-mx.org/wp-content/uploads/2013/05/Vol-27-n-3-385-401.pdf
Ribes, E., Barrera, J.A., & Cabrera, F. (1998). Interacción del entrenamiento observacional en igualación a la muestra de primer orden con el tipo de retroalimentación y respuesta de igualación durante las pruebas de transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 24, 339-352. Recuperado de http://www.academia.edu/download/33427461/Interaccion_del_entrenamiento_observacional_en_igualacion_de_la_muestra_de_primer_orden_con_el_tipo_de_retroalimentacion_y_respuesta_de..pdf
Ribes, E., Domínguez, M., Tena, O., & Martínez, H. (1992). Efecto diferencial de la elección de textos descriptivos de las contingencias entre estímulos antes y después de la respuesta de igualación en una tarea de discriminación condicional. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 18, 31-59. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/rmac/article/download/23373/23854
Ribes, E., Moreno, D., & Martínez, C. (1995b). Interacción del entrenamiento observacional e instrumental con pruebas de transferencia verbales y no verbales en la adquisición y mantenimiento de una discriminación condicional. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 23-45.
Ribes, E., Moreno, D., & Martínez, H. (1995a). Efectos de distintos criterios verbales de igualación y transferencia de la discriminación condicional de segundo orden en humanos. Acta Comportamentalia, 3, 27-54. Recuperado de http://revistas.unam.mx/index.php/acom/article/view-File/18311/17395
Ribes, E., Ontiveros, S., Torres, C., Calderón, G., Carvajal, J., Martínez, C., & Vargas, I. (2005). La igualación de la muestra como selección de estímulos de segundo orden: Efectos de dos procedimientos. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 31, 1-22.Recuperado de http://journals.iztacala.unam.mx/index.php/smac/article/viewFile/33/35
Ribes, E., Torres, C., & Barrera, A. (1995). Interacción del tipo de entrenamiento, morfología de la respuesta y demora en la retroalimentación en la adquisición y transferencia de la ejecución en una tarea de igualación a la muestra de primer orden en humanos. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 145-164. Recuperado de http://www.academia.edu/download/34117468/Interaccion_del_tipo_de_entrenamiento__morfologia_de_la_respuesta_y_demora_de_la_retroalimentacion_en_la_adquisicion_y_transferencia_de_.pdf
Trigo, E., Martínez, R., & Moreno, R. (1995). Rule performance and generalization in a matching-to-sample task. The Psychological Record, 45, 223-240. Recuperado de http://search.proquest.com/openview/765e832564e97ffb7fea1917b7796f4f/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1817765