How to Cite
Sánchez Medina, R., Enríquez Negrete, D. J., & Robles Montijo, S. S. (2016). Evaluation of an intervention program to promote sexual health among mexican adolescents in conflict with the law. Acta Colombiana De Psicología, 19(2), 257–268. https://doi.org/10.14718/ACP.2016.19.2.11
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of an intervention program to promote sexual health of adolescents in conflict with the law. The study was carried out with 118 adolescents belonging to a diagnosis community. A quasi-experimental design was used with an intervention group and one control group, consisting of three phases: preevaluation, intervention and post-evaluation. The intervention, which consisted of five sessions of two hours each one, comprised the elements that respond to the ecological model in its three levels: micro-system (knowledge, believes, attitudes, intentions and self-efficacy to use condoms, self-esteem, communication with partner, negotiating styles, etc.); meso-system (support, supervision and communication with parent, etc.) and macro-system (gender stereotypes). An analysis of repeated measures was performed. Results showed changes between control and experimental groups, in favor of the latter in all the variables of the model, except for partner communication and self-esteem. The findings are discussed in terms of the importance of designing programs based on the ecological model aimed at people who are deprived of freedom.

Keywords:

References

Amirkhanian, Y., Kelly, J., Kabakchieva, E., McAuliffe, T. y Vassileva, S. (2003). Evaluation of a social network HIV prevention intervention program for young men who have sex with men in Russia and Bulgaria. AIDS Education and Prevention, 15(3), 205-215.

Anderson, E., Wagstaff, D., Heckman, T., Winett, R., Roffman, R., Solomon, L. et al. (2006). Information-motivation-behavioral skills (IMB) model: Testing direct and mediated treatment effects on condom use among women in low-income housing. Annals of Behavioral Medicine: A Publication of the Society of Behavioral Medicine, 31(1), 70-79.

Andrade, J., Barbosa, J. y Lozada, C. (2012). Factores de riesgo biopsicosocial que influyen en el desarrollo del trastorno disocial en adolescentes colombianos. Revista Internacional de Psicología, 12(1), 1-25.

Andrade, P., Betancourt, d. y Palacios, J. (2006). Factores familiares asociados a la conducta sexual en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, 15, 91-101.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.

Callejas, S., Fernández, B., Méndez, P., León, T., Fábrega, C., Villarín, A. et al. (2005). Intervención educativa para la prevención de embarazos y enfermedades de transmisión sexual en adolescentes de la Ciudad de Toledo. Revista Española de Salud Pública, 79(5), 581-589.

Centeno, H. (2008). Fortalezas y debilidades del proyecto de atención a poblaciones móviles para la disminución del VIH/ SIDA en El Salvador, una intervención de campo. Población y Salud en Mesoamérica, 5(2), 1-16.

Czuchry, M., Timpson, S., Williams, M., Bowen, A. M. y Ratliff, E. A. (2009). Improving condom self-efficacy and use among individuals living with HIV: the positive choices mapping intervention. Journal of Substance Use, 14(3-4), 230-239. DGTPA. (2013). Sitio web de la Dirección General de Tratamiento para Adolescentes. Recuperado de http://www.reclusorios.cdmx.gob.mx/adolescentes/index.html.

Díaz, E. (2010). Relación de la autoestima con el comportamiento sexual de los adolescentes. Tesis de Especialidad no publicada. UniverSIDAd Nacional Autónoma de México, Morelia, Michoacan. DiClemente, R., Salazar, L. y Crosby, R. (2007). A review of STD/HIV preventive interventions for adolescents: Sustaining effects using an ecological approach. Journal of Pediatric Psychology, nil (nil), 1-19.

Gallegos, E., Villarruel, A., Loveland, C., Ronis, D. y Zhou, Y. (2008). Intervención para reducir riesgo en conductas sexuales de adolescentes: Un ensayo aleatorizado y controlado. Salud Pública de México, 50(1), 59-66.

Gaxiola, J., González, S. y Contreras, Z. (2011). Resiliencia, metas y contexto social: su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de preparatoria. Trabajo presentado en el XXXVIII Congreso Nacional del Consejo Nacional para la Enseñanza e Investigación en Psicología (CNEIP). Ciudad de México, México.

Harper, G. W., Bangi, A. K., Sánchez, B., Doll, M. y Pedraza, A. (2009). A quasi-experimental evaluation of a communitybased HIV prevention intervention for Mexican American female adolescents: the SHERO’s program. AIDS Education y Prevention, 21(5), 109-123.

Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales (4a. ed.). México: McGraw Hill.

Ministerio de la Protección Social de Colombia. (2011). Guía de Prevención VIH/SIDA. Población privada de la libertad. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/salud/Documents/observatorio_vih/documentos/prevencion/promocion_prevencion/prevencion_poblaciones_vulnerables/a_poblaciones_vulnerables/PPL.pdf

O’Laughlin, B. (2015). Trapped in the prison of the proximate: structural HIV/AIDS prevention in southern Africa. Review of African Political Economy, 42(145), 342-361.

ONUSIDA. (2009). Las mujeres y el VIH en el entorno carcelario. Recuperado de https://www.unodc.org/documents/hiv-aids/UNODC_UNAIDS_2008_Women_and_HIV_in_prison_settings-SP.pdf

ONUSIDA. (2014). The GAP Report. Recuperado de: http://www.unaids.org/sites/default/files/en/media/unaids/contentassets/documents/unaidspublication/2014/UNAIDS_Gap_report_en.pdf

ONUSIDA. (2016). Fast-Track to ending AIDS. Recuperado de: http://www.unaids.org/sites/default/files/media_ asset/2016HighLevelMeeting_en.pdf

Operario, D., Smith, C. D., Arnold, E. y Kegeles, S. (2010). The Bruthas Project: evaluation of a community-based HIV prevention intervention for African American men who have sex with men and women. AIDS Education y Prevention, 22(1), 37-48.

Pinto, R. M. y McKay, M. M. (2006). A mixed-method analysis of African-American women’s attendance at an HIV prevention intervention. Journal of Community Psychology, 34(5), 601-616.

Robles, S. y Díaz-Loving, R. (2011). Validación de la Encuesta Estudiantil sobre Salud Sexual (EESS). México: Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Robles, S., Frias, B., Moreno, D., Rodriguez, M. y Barroso R. (2011). Conocimientos sobre VIH/SIDA, comunicación sexual y negociación del uso del condón en adolescentes sexualmente activos. Revista Electronica de Psicología Iztacala, 14(4), 317-333.

Robles, S., Moreno, D., Frías, B., Rodríguez, M., Barroso, R., Díaz-González, E. et al. (2006). Entrenamiento conductual en habilidades de comunicación sexual en la pareja y uso correcto del condón. Anales de Psicología, 22(1), 60-71.

Robles, S., Rodríguez, M., Frías, B. y Moreno, D. (2014). Indicadores del uso eficaz del preservativo. Revista Puertorriqueña de Psicología, 25(2), 244-258.

Rocha, T. y Díaz-Loving, R. (2005). Cultura de Género: la brecha ideológica entre hombres y mujeres. Anales de Psicología, 21(1), 42-49.

Sanabria, A. y Uribe, A. (2010). Factores psicosociales de riesgo asociados a conductas problemáticas en jóvenes infractores y no infractores. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6(2), 257-274.

Sánchez, R., Enríquez, D. y Reyes-Lagunes, I. (2011). Apoyo y supervisión parental y conducta sexual protegida. En DíazLoving, R., y Robles, S. (Eds.), Salud y sexualidad. México: Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Senteio, C., Wright, S., Jackson, R., Welk, S. y Zhang, S. (2010). Effective resources supporting healthy sexual behavior in formerly incarcerated persons. American Journal of Sexuality Education, 5, 362-376.

Thurman, T., Kidman, R., Carton, T. y Chiroro, P. (2016). Psychological and behavioral interventions to reduce HIV risk: evidence from a randomized control trial among orphaned and vulnerable adolescents in South Africa, AIDS Care, 28(1), 8-15. Trickett, E. (2009). Multilevel community-based culturally situated interventions and community impact: An ecological perspective. Am J Community Psychol, 43, 257-266.

Tulloch, H., McCaul, K., Miltenberger, R. y Smyth, J. (2004). Partner communication skills and condom use among college couples. Journal of American College Health, 52(6), 263-267. Wang, B., Li, X., Stanton, B., Kamali, V., Naar-King, S., Shah, I. et al. (2007). Sexual attitudes, pattern of communication, and sexual behavior among unmarried out-of-school youth in China. BMC Public Health, 7, 1-10.

Zimmerman, R., Cupp, P., Donohew, L., Sionéan, K., Feist-Price, S., y Helme, D. (2008). Effects of a School-Based, TheoryDriven HIV And Pregnancy Prevention Curriculum. Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 40(1), 42-52.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |