How to Cite
Luna, E. G., Zambrano, C. A., & Hidalgo, F. (2013). Effects of changes in the level of differentiation of authority on the behavior of rule violation. Acta Colombiana De Psicología, 16(2), 139–146. https://doi.org/10.14718/ACP.2013.16.2.13
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The aim of this paper was to analyze the distinctive effects of variations in the level of differentiation of an authority that administers sanctions, on the behavior of transgressing a norm explicitly presented. This study used an experimental research design with multiple comparison groups and post measurements. The frequency of transgression in each of the four experimental conditions was recorded: RGe1: without authority, RGe2: partial explicit authority, RGe3: instructions of non-explicit authority, and finally RGe4: instructions of non-explicit authority and observation of a sanction case. Results show differences in the norm transgressions that occurred in the different experimental conditions. More transgressions were found in the condition without authority, followed by partial explicit authority, then in third place, the condition instructions of non-explicit authority and finally the condition of non-explicit instructions and observation of a sanction case, in which transgressions did not occur. In applying nonparametric Kruskal- Wallis test, these differences showed statistical significance (p < 0.001).

Keywords:

References

Bouzas, A., Orduña, V. & Palafox, P. G., (2006). Castigo e interacción de respuestas en programas múltiples: Efectos de la localización de la señal. Revista Mexicana de Psicología, 23(1), 69-77.

Carpio, C., Silva, H., Pacheco, P. L., Cantoran, E., Arroyo, R. Canales, C., Pacheco, P. (2008a). Efectos de consecuencias positivas y negativas sobre la conducta altruista. Universitas Psychologica, 7(1), 97-107.

Chiale, G. & Husmann, G. (2008). La Trampa de los Manipuladores: Cómo identificarlos y aprender a decir Basta. Buenos Aires: Del Nuevo Extremo.

Domjan, M. (2007). Principios de aprendizaje y conducta. Texas: Thomson.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Hernández M. R. & Pacheco, S. B. (2009). Nueva mirada psicológica al “ser mujer: “despertar, transgredir y renacer en el arte. Ciencia y Sociedad, 34(3), 331-34.

Medina, I. F. & Polanco, L. A. (2009). Efectos de la variación de las instrucciones que señalan relaciones de poder, intercambio y sanción sobre la conducta de cooperación no cooperación. Suma Psicológica, 16(2), 15-25.

Mockus, A. (1998). Armonizar ley, moral y cultura: cultura ciudadana, prioridad de gobierno con resultados en prevención y control de violencia en Bogotá. Recuperado el 20 de julio del sitio web Red Académica: http://www.redacademica.edu.co/archivos/redacademica/proyectos/ddhh/autoformacion_ddhh/unidad10/anexo_10-3_ley_moral_y_cultura.pdf

Rangel, B. N. & Ribes, E. (2009). Level of Authority and Response Cost in the Obebedience of Schoolchildren. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 1(2), 53-65.

Rangel, B. N., Ribes, E., Valdez, V. y Pulido, Á. L. (2011). Las funciones de poder en la obediencia y el cumplimiento de niños escolares. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 2(37), 205-227.

Rathus, S. & Fichner, L. (2005). Human Sexuality in a World of Diversity. Massachusetts: Pearson.

Ribes, E. (1992). Factores micro y macro sociales participantes en la regulación del comportamiento psicológico. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 18(3), 39-55.

Ribes, E. (2001). Funcional dimensions of social behavior: Theoretical considerations and some preliminary data. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 27(2), 285-306.

Ribes, E. (2007). Estados y límites del campo, medio de contacto y análisis molar del comportamiento: reflexiones teóricas. Acta Comportamentalia, 15(2), 229-259.

Ribes, E. & López, F. (1985). Teoría de la conducta: un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.

Ribes, E. & Rangel, N. (septiembre, 2002). A comparison of choice between individual and shared social contingencies in children and young adults. European Journal of Behaviour Analysis, 3(2), 61-73.

Ribes, E., Rangel, N., Juárez, A., Contreras, S., Abreu, A., Álvarez, A., Casillas, J. (2003). Respuestas sociales forzadas y cambio de preferencia entre contingencias individuales y sociales en niños y adultos. Acta Comportamentalia, 11(2), 197-234.

Ribes, E., Rangel, N. y López V. F. (2008). Análisis teórico de las dimensiones funcionales del comportamiento social. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 25(1), 45-57.

Ribes, E., Rangel, N., Magaña, C., López, A. & Zaragoza, A. (2005). Efecto del intercambio diferencial equitativo e inequitativo en la elección de contingencias sociales de altruismo parcial. Acta Comportamentalia, 13(2), 159-179.

Ribes, E., Rangel, N., Magaña, C., Ramírez, E. & Valdés, U. (2005). Aislamiento verbal y elección de contingencias sociales en altruismo parcial. Avances en la Investigación Científica en el CUCBA, 16, 472-477.

Ribes, E., Rangel, N., Zaragoza, A., Magaña, C., Hernández, H., Ramírez, E., Valdez, U. (2006). Effects of differential and shared consequences on choice between individual and social contingencies. European Journal of Behavior Analysis, 7(1), 41-56.

Ribes, E., Rangel, N., Casillas, J. R., Álvarez, A., Gudiño, M., Zaragoza, A., Gudiño, M. (2008). Inequidad y asimetría de las consecuencias en la elección entre contingencias individuales y sociales. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 29(2), 131-168.

Rodríguez, M. (1995) La dimensión moral de la conducta desde una óptica interconductual. Acta comportamentalia, 3(1), 55-69.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |