Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
The objective of this study was to establish the relationship between dysfunctional parenting styles and empathy in Nursing, Human Medicine and Psychology students. The study’s sample consisted of 599 students, from both genders, and from different cycles of their university studies. Their ages ranged between 21 and 25 years. To assess them, the Dysfunctional Parenting Styles Scale by Parker, et al. (1979) was used, previously adapted to Peruvian population. The participants were also evaluated with the Personal and Professional Empathy Scale designed by Yaraskavitch (2009), and completed a socio-demographic data sheet created ad hoc. General results showed no significant relationships between the dysfunctional parenting styles and empathy total scores. In contrast, considering the father figure, an inverse relationship between the authoritarian-controlling dysfunctional parenting style and the personal and professional cognitive empathy was found, while the indifference – negligence dysfunctional parenting style was inversely associated with the emotive personal empathy. As to the mother figure, there is a significant and direct relationship between authoritarian-controlling dysfunctional parenting style and personal and professional emotive empathy. It was also found that regarding gender, women have higher levels of empathy. With respect to professional degree courses, nursing students have a higher level of empathy than Medicine and Psychology students, while Medicine students have more dysfunctional parenting styles than the Nursing and Psychology groups. Finally, students that had taken personal development courses showed a higher level of empathy.
References
Baumrind, D. (1996). The discipline controversy revised. Family Relations, 45(4), 405-414. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/pdf/585170.pdf?seq=1#page_scan_tab_contents
Bilbao, J., Iglesias, J., Díaz, V., Crespo, E., Marina, L., & Alcocer, A. (2015). Orientación empática en estudiantes de medicina de las Universidades Libre y San Martín, Barranquilla, Colombia. Revista de la facultad de medicina, 63(4), 657-663. doi: http://doi.org/10.15446/revfacmed.v63.n4.49715
Camacho, J. (2006). Aproximación a la empatía en la relación médico-paciente. Revista Bioética y Debate, 43(2),8-12. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1984600
Carrasco, D., Fasce, E., & Pérez, C. (2014). Propiedades psicométricas de la Escala de Empatía Personal y Profesional de Yarascavitch en estudiantes de odontología chilenos. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 11(2), 147-153. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6287573
Castillo, R. (2014). Reporte del tamaño del efecto en los artículos de tres revistas de psicología peruanas en los años 2008 al 2012 (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú.
Cuba, M., Jurado, A., & Estrella, E. (2011). Evaluación del cumplimiento de los atributos de la Atención Primaria y grado de satisfacción de los usuarios de un establecimiento de primer nivel de atención. Revista Médica de Cayetano Heredia, 22(1), 4-9. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2011000100002
Davis, M. H. (1994). Empathy: a social psychological approach. New York: Brown & Benchmark.
Díaz, V., Muñoz, G., Duarte, N., Reyes, M., Elvira, S.,Calzadilla, A., & Alonso, L. (2014). Empatía en estudiantes de enfermería de la Universidad Mayor, sede Temuco, IX región, Chile. Aquichan, 14(3), 388-402. doi: dx.doi.org/10.5294/aqui.2014.14.3.9
Díaz, V., Salas, D., Bracho, F., & Ocaranza, J. (2015). Empatía en estudiantes de kinesiología. Universidad Mayor, sede Temuco, Chile. Revista Ciencia Salud, 12(3), 383-393. doi: https://dx.doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.05
Donoso, C. (2014). La empatía en la relación médico-paciente como manifestación del respeto por la dignidad de la persona. Una aportación de Edith Stein. Persona y Bioética, 18(2), 184-193. doi: https://dx.doi.org/10.5294/pebi.2014.18.2.8
Esquerda, M., Yuguero, O., Viñas, J., & Pifarré, J. (2015). La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. Atención Primaria, 48(1), 8-14. doi: https://dx.doi.org/10.1016/j.aprim.2014.12.012
García, J., & Alarcos, F. (2002). 10 palabras claves en humanizar la salud. Madrid: Casa del Libro.
García, R., & Gálvez, N. (2016). Calidad de atención asociada a la satisfacción del usuario externo en los establecimientos asistenciales de salud: Minsa-Essalud, Chongoyape, Perú. Revista Tzhoecoen, 8(2). Recuperado de http://revistas.uss.edu.pe/index.php/tzh/article/view/383/371
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2016). Metodología de la investigación (5.a ed.). México: McGRAW-HILL.
Lain, P. (1964). Relación médico enfermo: historia y teoría. Madrid: Ediciones Castilla.
Madera, M., Tirado, L., & González, F. (2015). Factores relacionados con la empatía en estudiantes de medicina de la Universidad de Cartagena. Revista Clínica de Medicina de Familia, 18(3), 185-192. doi: https://dx.doi.org/10.4321/S1699-695X2015000300003
Manterola C., & Otzen, T. (2017). Los sesgos en Investigación Clínica. International Journal of Morphology, 33(3), 1156-1164. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022015000300056
Matalinares, M., Raymundo, O., & Baca, R. (2014). Propiedades psicométricas de la Escala de Estilos Parentales (MOPS). Revista Persona, 17(1), 95-121. doi: https://dx.doi.org/10.26439/persona2014.n017.291
Moreto, G., González, P., Pessini, L., & Craice, M. (2014). La erosión de la empatía en estudiantes de Medicina: reporte de un estudio realizado en una Universidad de Sao Paulo, Brasil. Atención Familiar, 21(1), 16-19. doi: http://doi.org/10.1016/S1405-8871(16)30005-0
Ogle, C., Rubin, D., & Siegler, I. (2013). The impact of the developmental timing of trauma exposure on PTSD symptoms and psychosocial functioning among older adults. Developmental Psychology, 49(11), 2191-2200. doi: http://doi.org/10.1037/a0031985
Otzen, T., & Manterola C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Parker, G., Tupling, H., & Brown, L. (1979). A parental bonding instruments. British Journal of Medical Psychology, 37(52), 1-10. doi: http://doi.org/10.1111/j.2044-8341.1979.tb02487.x
Peñaherrera, J., & Moscoso, D. (2016). Personalidad y funcionamiento familiar en estudiantes de medicina y psicología de la universidad del Azuay. Recuperado de http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/6355/1/12523.pdf
Salcedo-Rioja, M., & Díaz-Narváez, V. (2015). Empatía en estudiantes de odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú). Salud Uninorte, 31(3), 565-574. doi:https://dx.doi.org/10.14482/sun.31.3.6801
Sánchez, H., & Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica (5.a ed.). Lima: Editorial Visión Universitaria.
Sánchez, J. (2010). Estudio comparativo de empatía médica, sensibilidad emocional y características psicosociodemográficas entre estudiantes de medicina y médicos especialistas docentes en Venezuela. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/4764/31383_sanchez_delgado_jose.pdf?sequence = 1
Yarasckavitch, C., Regerhr, G., Hodges, B., & Haas, D. (2009). Changes in dental student empathy during training. Journal of Dental Education, 73(4), 509-517. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19339438