Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
Resilience implies a process of positive adjustment to adverse conditions. The growing interest in their study demands the need for valid and reliable measurement instruments that allow assessments with scientific rigor in different types of populations. The aim of the present research was to analyze the psychometric properties of the Resilience Questionnaire for Children and Adolescents. 512 students from a high school of the University of Guadalajara, Mexico, participated. Exploratory factor analysis yielded a four-dimensional composition with 18 items than explain 61.18% of the variance, with an excellent level of reliability (α = .90). Through confirmatory factor analysis, the model was corroborated, presenting adequate levels of adjustment. Convergent validity was assessed using Rosenberg’s Self-esteem Scale, obtaining significant positive correlations with the dimensions of resilience. The divergent validity was assessed through the Depression Scale of the Epidemiological Studies Center - Revised, showing significant negative correlations. Results and practical implications are discussed.
References
Abad, F., Olea., J., Ponsoda, V., & García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
Aguiar, E., y Acle-Tomasini, G. (2012). Resiliencia, factores de riesgo y protección en adolescentes mayas de Yucatán: elementos para favorecer la adaptación escolar. Acta Colombiana de Psicología, 15(2), 53-64. Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/266/pdf%20art%C3%ADculo%205
Arón, A., y Milicic, N. (2011). Resiliencia y clima social en el contexto escolar. Psykhe, 4(1), 57-68. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/73/73
Barcelata, B., Durán, C., & Gómez-Maqueo, E. (2012). Valoración subjetiva de los sucesos de vida estresantes en dos grupos de adolescentes de zonas marginadas. Salud Mental, 35(6), 513-520. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v35n6/v35n6a9.pdf
Connor, K.M., & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor - Davidson Resilience Scale (CDRISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113
Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V., & Martínez, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004
Fiorentino, M. (2008). La construcción de la resiliencia en el mejoramiento de la calidad de vida y la salud. Suma Psicológica, 15(1), 95-114. Recuperado de http://publicaciones.konradlorenz.edu.co/index.php/sumapsi/article/view/18/4
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J.H., & Martinussen, M. (2001). A new rating scale for adult resilience: What are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods in Psychiatric Research, 12(2), 65-76. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12830300
García-Vesga, M.C., & Dominguez-de la Ossa, E. (2013). Desarrollo teórico de la Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica. Revista Latinoamericana de Ciencias sociales, Niñez y Juventud, 11(1), pp. 63-77. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77325885001
Gómez-Azcarate, E., Vera, A., Ávila, M., Musitu, G., Vega, E., & Dorantes, G. (2014). Resiliencia y felicidad de adolescentes frente a la marginación urbana en México. Psicodebate, 14(1), 45-68. http://dx.doi.org/10.18682/pd.v14i1.334
González Arratia, L.F.N.I. (2016). Resiliencia y personalidad en niños y adolescente. Cómo desarrollarse en tiempos de Crisis. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
González-Arratia, N, Reyes, M., Valdéz, J., & González, S. (2011). Resiliencia, autoestima y personalidad resistente en niños y adolescentes con antecedente de maltrato. Psicumex, 1(1), 51-62. Recuperado de http://www.psicumex.uson.mx/revistas/articulos/1-r1_art5.pdf
González, N., & Valdéz, J. (2012). Optimismo-pesimismo y resiliencia en adolescentes de una universidad pública. Ciencia Ergo Sum, 19(3), 207-214. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10423895002
González, N., Valdez, J. van Barneveld, H., & González, S. (2009). Resiliencia y salud en niños y adolescentes. Ciencia Ergo Sum, 16(3), 247-253. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10412057004
González-Forteza, C., Jiménez-Tapia, J., Ramos-Lira, L., & Wagner, D. (2008). Aplicación de la escala de depresión del Center of Epidemiological Studies en adolescentes de la ciudad de México. Salud Pública de México, 50(4), 292-299. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v50n4/a07v50n4.pdf
Hjemdal, O., Friborg, O., Stiles, T.C., Martinussen, M., & Rosenvinge, J. (2006). A new scale for adolescents resilience: Grasping the central protective resources behind healthy development. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 39, 84- 96. https://doi.org/10.1080/07481756.2006.11909791
Hurtes, K., & Allen, L. (2001). Measuring resiliency in youth: The resiliency attitudes and skills profile. Therapeutic Recreation Journal, 35(4), 333-347. Recuperado de https://static1.squarespace.com/static/51abe64ee4b0a1344208e98a/t/51d3cf15e4b0fc82c7b8ebd5/1372835605044/RASP+%28Hurtes+%26+Alen%2C+2001%29.pdf
Jiménez, A., Mondragón, L., & González-Forteza, C. (2007). Self-esteem, depressive symptomatology, and suicidal ideation in adolescents: results of three studies. Salud Mental, 30(5), 20-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58230504
Kline, R. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
Luthar, S. (2015). Resilience in Development: A Synthesis of Research across Five Decades. En D. Cicchetti & D. Cohen, Developmental Psychopathology: Volume Three: Risk, Disorder, and Adaptation (pp. 739-795). Wiley: New Yersey.
Luthar, S., & Cushing, G. (2002). Measurement issues in the empirical study of resilience. En Glantz, M., & Johnson, J. (Eds). Resilience and development: Positive life adaptations (pp. 129-160). New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow: Kluwer Academic.
Masten, A. (2018). Resilience Theory and Research on Children and Families: Past, Present, and Promise. Journal of Family Theory and Review, 10(1), 12-31. doi: https://doi.org/10.1111/jftr.12255
Melillo, A., & Suarez, E. (2001). Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.
Méndez, C., & Rondón, M. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197-207. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80624093014
Monroy, B., & Palacios, L. (2011), Resiliencia: ¿Es posible medirla e influir en ella? Salud Mental, 34(3), 237-246. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v34n3/v34n3a7.pdf
Oshio, A., Kaneko, H., Nagamine, S., & Nakaya, M. (2003). Construct validity of the adolescent resilience scale. Psychological Reports, 93(3), 1217-1222. doi: https://doi.org/10.2466/pr0.2003.93.3f.1217
Palomar, J., & Gómez, N. (2010). Desarrollo de una escala de medición de la Resiliencia con mexicanos. Interdisciplinaria, 27(1), 7-22. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18014748002
Quiceno, J., Mateus, J., Cardenas, M., Villareal., D., & Vinaccia, S. (2013). Calidad de vida, resiliencia e ideación suicida en adolescentes víctimas de abuso sexual. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18(2), 107-117. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.18.num.2.2013.12767
Restrepo-Restrepo, C., Vinaccia, S., & Quiceno, M. (2011). Resiliencia y depresión: un estudio exploratorio desde la calidad de vida en la adolescencia. Suma Psicológica, 18(2), 41-48. Recuperado de http://publicaciones.konradlorenz.edu.co/index.php/sumapsi/article/view/594/663
Rutter, M. (2012). Resilience: Casual pathways and social ecology. En Ungar, M. (Edit.). The social ecology of resilience. A handbook of theory and practice (pp. 33-42). New York: Springer.
Ruvalcaba-Romero, N., Gallegos-Guajardo, J., & Villegas-Guinea, D. (2015). Validation of the resilience scale for adolescents (READ) in Mexico. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 6(2), 21-34. Recuperado de http://www.journals.unam.mx/index.php/jbhsi/article/view/48555/pdf
Ruvalcaba-Romero, N., Gallegos-Guajardo, J., Caballo, V., & Villegas-Guinea, D. (2016). Prácticas parentales e indicadores de salud mental en adolescentes. Revista Psicología desde el Caribe, 33(3), 223-236). Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v33n3/2011-7485-psdc-33-03-00223.pdf
Sánchez-Teruel, D., & Robles-Bello, M. (2014). Factores protectores que promueven la resiliencia ante el suicidio en adolescentes y jóvenes. Papeles del psicólogo, 35(2), 181-192. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77832241003
Schumacker, R., & Lomax, R. (2010). A beginner´s guide to Structural Equation Modeling. New York: Routledge.
Sun, J., & Stewart, D. (2007). Development of populationbased resilience measures in the primary school setting. Health Education, 7(6), 575-599. doi: https://doi.org/10.1108/09654280710827957
Ungar, M., Liebenberg, L., Boothroyd, R., Kwong, W. M., Lee, T. Y., ? Maknach, A. (2008). The study of youth resilience across cultures: Lessons from a pilot study of measurement development. Research in Human Development, 5(3), 166-180. doi: https://doi.org/10.1080/15427600802274019
Villalobos-Galvis, F., Arévalo, C., & Rojas, F. (2012). Adaptación del Inventario de Resiliencia ante el Suicidio (SRI-25) en adolescentes y jóvenes de Colombia. Revista Panamericana de Salud Pública, 31(3), 233?239. Recuperado de https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/v31n3/08.pdf
Walsh, F. (2004). Resiliencia familiar: estrategias para su fortalecimiento. Buenos Aires: Amorrortu.
Windle, G., Bennet, K., & Noyes, J. (2011). A methodological review of resilience measurement scales. Health and Quality of Life Outcomes, 9(8), 1-18. https://doi.org/10.1186/1477-7525-9-8