How to Cite
Vaca Vaca, P., & Romero Serrano, D. (2007). Construction of meanings related to violent contents of video games in children aged 11 to 14. Acta Colombiana De Psicología, 10(1), 35–48. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/235
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This project was part of the research line entitled “Violence and the Media” developed by the Faculty of Psychology of the Universidad de la Sabana. The aim of the study was to enquire about the meaning that children give to violent contents of videogames. Participants were four children between the ages of 11 and 14, who attended public schools in the village of Chía (Colombia). The research had a qualitative approach and used a descriptive-explanatory method, adopting the single-case study strategy. Based on the participants’ narratives an analysis was made of the meanings that children gave to topics such as recognition of violence, conflict perception, conflict resolution, gender identity, relationship between family and videogames and the power of videogames. Data were collected through the use of Focus Groups and analyzed according to Strauss and Corbin’s theory (2002). Results show that there is a relationship between the violent contents of videogames and the meaning given to them by the participants in the focus group. This underlines the influence that videogames have on the development of values and beliefs in children.

Keywords:

References

Amnistía Internacional (2000). Haz clic y tortura. Videojuegos tortura y violación de derechos humanos. Extraído el 25 de septiembre, 2004, de http://www.ai.es/camps/cat/docs.htm

Arana, M. & Ángel, R. (2002). Construcción de significados frente a los contenidos violentos televisivos en niños de 11 a 14 años. Trabajo de grado para optar al titulo de Psicóloga, Facultad de Psicología, Universidad de La Sabana, Chía, Colombia.

Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.

Berger, P. Luckman, T. (1978). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bourdieu, P. (1979). La distinción: critique sociales du jugement. Paris: Minuit.

Bruner, J. (1990). Actos de significado: Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.

Contreras, F. (2002). Brutalidad en los videojuegos e Internet. Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui, 83, Artículo 2. Extraído el 15 Septiembre, 2004, de http://www.comunica.org/chasqui/83/contreras83.htm

Corsi, J. (1999). Violencia masculina en la pareja. Buenos Aires: Paidós.

Diez, G., Terron, B., & Rojo, F. (2002). La violencia en las organizaciones escolares y los videojuegos. Estrategias e instrumentos para la Gestión Educativa, 82, 54-62.

Fox, E. (2003). Medios de comunicación y política en América: la lucha por la democracia. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Geertz. C. (1997). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Gergen, K. (1992). El yo saturado. Dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. Barcelona: Ediciones Piados Ibérica S.A.

Gonzaga, C. (2000). Comunicación y Sociedad. Un espacio para la reflexión permanente. Revista de Ciencias Humanas U.T.P, 24, 94-97.

Levine, M. (1997). La violencia en los medios de comunicación. Cómo afecta al desarrollo de los niños y adolescentes. Bogotá. Norma.

Riessman, C. (1993). Narrative analysis. London: Sage.

Roberts, B. (1973). Organizing strangers: Poor Families in Guatemala City. Austin, TX: University of Texas Press.

Rodríguez. S., Megías. Q., Calvo. S., Sánchez. M. & Navarro. B. (2002). Jóvenes y Videojuegos: Espacio, significación y conflictos. Madrid: Fundación de Ayuda Contra la Drogadicción: Estudios e Investigaciones.

Sandoval, A., Umbarila, D. (2005). Consumo predispone depresión. UN Periódico. 74.

Strauss A. & Corbin J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia.

Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. España: síntesis.

Van Dijk, T.V. (l992) Text and Context: Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discourse. Londres: Longman.

Van. D. & Thurlow. R. (1996). Children’s and adults’ memory for television stories: the role of casual factors, story-grammar categories and hierarchical level. Child Development, 67, 3010-3028.

Velásquez, S. (2003). Violencias cotidianas, Violencias de género. Escuchar comprender ayudar. Buenos Aires: Paidós.

Villegas, M. (1988). Televisión y violencia. Bogota: Colciencias.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |