How to Cite
Ruiz Carrillo, E., & Estrevel Rivera, L. B. (2008). The role of classroom and individual transformation. Acta Colombiana De Psicología, 11(1), 135–143. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/324
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

Teacher´s attitudes, ideologies and his/her common sense are part of the knowledge that he/she transmits to the students during the teaching and learning process. School determines the educational activity along with a vision of the world but these are dissociated from other activities that depend on education. Actually, school is not a place where the teaching-learning process takes place in a passive way, but a space for specific educational practices, where a struggle and negotiation of interests occur. In addition, knowledge construction at schools is oriented to sharing the personal meaning of concepts, experiences and thoughts. This will demand from the student an improvement of their language skills in order to attain the pragmatic function that language has as a guide for thinking.

Keywords:

References

Azuma, H. (1994) Temas relacionados con el niño como un todo: consecuencias para el desarrollo de un programa. En: Aprender a pensar, pensar en aprender. Mclure y Davies (comps.) Gedisa, Barcelona, pp. 239-246.

Bajtin, M. (1992) El problema de los géneros discursivos. En: Estética de la creación verbal., Bajtín, Siglo XXI, México, pp. 248-293.

Bourdieu, P. (1997) ¿Qué es hacer hablar a un autor? En: Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI México, pp. 11-20.

Bruner, J. (1986) Cultura y desarrollo cognitivo. Acción, pensamiento y lenguaje. Linaza (Comp.) México. Alianza, p. 169.

Burke, P. (1996) Hablar y callar. Funciones sociales del lenguaje a través de la historia. Gedisa, España, p.209.

Candela, A. (1995) Transformaciones del conocimiento científico en el Aula. En: La escuela cotidiana Rockwell (Coord.) Fondo de Cultura Económica, México, pp. 173-197.

Castorina, J. A. (1996) El debate Piaget-Vigotsky; la búsqueda de un criterio par su evaluación. En: Piaget-Vigotsky: Contribuciones para replantear el debate. Castorina, et al. Paidós, M.E.C., España, p. 235.

Coll, C., Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, MªJ. (1995) Actividad conjunta y habla: una aproximación a los mecanismos de influencia educativa. En: P. Fernández Berrocal y MªA. Melero (comps.): La interacción social en contextos educativos (pp.193-326). España: Siglo XXI de España Editores.

Coulon, A. (1995) Etnometodología y educación. Paidós, Educador No. 118 Paidós, España, pp. 155- 230.

Edwards, D. (1992) Discurso y aprendizaje en el aula. En: Psicología social de la escuela primaria. Roger y Kutnick (Comp.) Paidós, Temas de educación 29, España, pp. 95-118.

Edwards, V. (1995) Las formas de conocimiento en el aula. En: La escuela cotidiana. Rockwell (Coord.) Fondo de Cultura Económica, México, pp. 145-172.

Edwards, D. y Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido. Barcelona: Paidós. p. 129.

Entwistle, N. (1988) La comprensión del aprendizaje en el aula. Paidós, M.E.C., España p. 136.

French, J. (1992) La interacción social en el aula. En: Psicología social de la escuela primaria. Roger y Kutnick (Comp.) Paidós, Temas de educación 29, España, pp. 25-42.

Geertz, C. (1995) La política del significado. En: La interpretación de las culturas. Gedisa, España, pp, 262-273.

Lemke, J. (1997) Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Temas de educación No. 42 Paidós, España, pp. 11-178.

Mercer, N. (1997) Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Buenos Aires: Paidos.

Middleton, D. y Edwards, D. (1992) Recuerdo conversacional: un enfoque sociológico. En: Memoria compartida. La naturaleza social del recuerdo y del olvido. Middleton y Edwards (Comp.) Paidós, España, p. 137-155.

Potter, J. (1988) La representación de la realidad. Discurso, retórica y construcción social. Paidós, España, p. 319.

Robertson, M. (1993) El método etnográfico en la investigación educativa. Universidad de Guadalajara, México, pp. 52-116.

Rockwell, E. (1995) De huellas y veredas: una historia cotidiana de la escuela. En: La escuela cotidiana. Rockwell (Coord.) Fondo de Cultura Económica México, pp. 13-57.

Shotter, J. (1992) La construcción social del recuerdo y del olvido. En: Memoria compartida. La naturaleza social del recuerdo y del olvido.

Small, C. (1991) Música sociedad y educación. Un examen de la función de la música en las culturas occidentales, orientales y africanas, que estudia su influencia sobre la sociedad y sus usos en la educación. CONACULTA, Alianza, México, p.228.

Stuubs, M. (1984): Lenguaje y escuela. Análisis sociolingüístico de la enseñanza, Diálogos en educación núm. 19. Colombia: Cincel-Kapeluzs.

Vásquez, A. y Martínez I. (1996) La socialización en la escuela. Una perspectiva etnográfica. Papeles de pedagogía 26, Paidós, España, p. 200.

Vigotsky, L. (1996b) El primer año. En: Obras escogidas IV Aprendizaje Visor, España, pp. 275-318.

Vigotsky, L. (1993) Pensamiento y lenguaje. En: Obras escogidas II Aprendizaje Visor, España, pp. 341-367.

Wacquant, L. (1995) Introducción. En: Respuestas por una antropología reflexiva. Bourdieu y Wacquant, Grijalvo, México, pp. 15-38.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |