Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
In the last years, the evaluation of the effectiveness of the interventions in Clinical Psychology has charged great relevance. At the present time it is has denominated therapies supported in the evidence or therapies with empiric support, who are those that show a series of minimum approaches that assure their effectiveness. In this sense, the conductual therapies are those that have more support. Among the populations with more risk to present emotional dysfunctions are the secondary professors. In the line of prevention it is has designed a group intervention in intensive and brief format of five sessions of four hours of duration. The used techniques were: Psicoeducation, Relaxation, Cognitive Restructuration, Problem Resolution, Planning of Activities and Conductual Essay. This intervention was applied in group format to ten professors without psychological dysfunction, with a 30 year-old average. The results indicated a significant statistically change in the depression variables (t=3,527; p <0.01), anxiety-state (t=4,256; p <0.001) and assertivity (t=2,280; p <0.05), they were not changes in anxiety feature and optimism.
Keywords:
References
Abarca, O. Chacón, A. Espinosa, F & VeraVillarroel, P.(2005). Placebo y Psicología Clínica: aspectos conceptuales, teóricos e implicancias. Terapia Psicológica 23, 1
Alvarado, R., Riveros, A., Gómez, B., Sagaceta, A. y Raffo, S. (1992). Intervención grupal para mujeres que padecen trastornos emocionales en consultorios de atención primaria del servicio de salud metropolitano sur. Revista Psiquiatría, 9, 1136-1140.
Beck, A., Rush, A. J., Shaw, B.F. & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press.
Beck, A.; Rush, A.; Shaw, B. & Emery, G. (2002). Terapia cognitiva de la depresión. (13ª ed.). España: Desclée de Brouwer.
Becoña, E. (2000). Técnicas de solución de problemas. En J. Cruzado, & M. Muñoz, (Eds) Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta (7ª ed.) (pp 710-743). Madrid: Pirámide.
Benedito, M. (2001). Intervención psicológica en la adhesión al tratamiento de enfermedades crónicas pediátricas. Anales Españoles de Pediatría, 55 (4), 329-334.
Buela-Casal, G., Sierra, J., & Cano, MC.(2001). Evaluación y Tratamiento de la depresión En G. Buela-Casal, & J. Sierra, (Eds.). Manual de evaluación y tratamientos psicológicos (271-336.). España: Biblioteca Nueva.
Buela-Casal, G., Sierra, J. Martínez., M.P.& Miró, E. (2001). Evaluación y Tratamiento del pánico y agorafobia. En G. Buela-Casal, & J. Sierra, (Eds.). Manual de evaluación y tratamientos psicológicos (73- 128).España: Biblioteca Nueva.
Buela-Casal, G.; Sierra, J. & Vera-Villarroel, P. (2001). Evaluación y tratamiento fobias específicas y fobia social. En G. Buela-Casal, & J. Sierra, (Eds.). Manual de evaluación y tratamientos psicológicos (189-215). España: Biblioteca Nueva.
Caballo, V. (1998). El entrenamiento en habilidades sociales. En V. Caballo (Comp.) Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta (4ª ed.) (pp. 403-443). Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A.
Caballo, V. & Mateos, P. (2000). El Tratamiento de los trastornos de ansiedad a las puertas del siglo XXI. Psicología Conductual, 8, (2), 173-215.
Carbobell., M.M., Grau, J. & Grau, R. (2003). Inventario de depresión rasgo-estado (IDERE): desarrollo de una versión cubana. Terapia Psicológica, 21, 121-135.
Carrasco, I. (2000). Terapias racionales y de reestructuración cognitiva. En J. Cruzado & M. Muñoz. Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta (7ª ed.) (pp.667-709). Madrid: Pirámide.
Cifuentes, M. (1998). Trabajo y salud del profesor municipalizado. En Las enfermedades mentales en Chile, magnitud y consecuencia. Santiago: Ministerio de Salud.
Comeche, M., Díaz, M. & Vallejo, M. (1995). Cuestionarios, inventarios y escalas: ansiedad, depresión y habilidades sociales. Madrid: Fundación Universidad-Empresa.
Cornejo, J. (1996). Condición del profesor y satisfacción profesional. OEI (eds.). Una educación con calidad y equidad. Madrid: OEI.
Echeburúa, E. & Corral, P. (2001). Eficacia de las terapias psicológicas: de la investigación a la práctica cínica. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 1,181-204.
Espinoza, A. & Herrera, V. (2004). Diseño, aplicación y evaluación de una intervención psicoterapéutica breve, en formato de grupo, en pacientes con trastornos emocionales en el nivel primario de la salud pública. Tesis para optar al título profesional de psicólogo, Escuela de Psicología, Universidad de Santiago de Chile.
Evans, P. (1995). Tratamiento cognitivoconductual del patrón de conducta tipo a: una revisión crítica. Psicologia Conductual, 3 (2), 183-194.
Fernández, C & Fernández, R. (2001). Tratamientos psicológicos eficaces para la hipocondría. Psicothema, 13, (3), 407-418.
Flórez-Alarcón, L. (2000). El proceso psicológico de la promoción y de la prevención. Avances en Psicología Clínica Latinoamericana, 18, 13-22.
García, F., Martínez, E. & Cáceres, E. (2001). Intervención cognoscitivo-conductual en el afrontamiento de la crisis generada por el diagnóstico y tratamiento médico del cáncer. Psicologia y Salud, 1 (1), 113-124.
García-Vera, M., Labrador, F. & Sanz, J. (1997). Stress management training for essential hypertension: a controlled study. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 22 (4), 261-283.
Herrera, V. & Vera-Villarroel, P. (2004). Evaluación de una intervención breve para trastornos emocionales en la salud pública. IV Congreso Iberoamericano de Psicología FIAP. Santiago.
Iruarrizaga, I., Gómez, J., Criado, T., Zuazo, M. & Sastre, E. (1999, Enero). Reducción de la ansiedad a través del entrenamiento en habilidades sociales. Revista Electrónica de Motivación y Emoción. Extraído el 24 de Septiembre, 2003 de http://reme.uji.es/articulos/airvai462031198/texto.html.
Livacic-Rojas, P., Espinoza, M. & Ugalde, F. (2004). Intervenciones psicológicas basadas en la evidencia para la prevención de la delincuencia juvenil. Un programa de habilidades sociales en ambientes educativos. Terapia Psicológica, 22, 83-91.
Méndez, M. & Bernales, J. (1996). Factores de estrés en el ejercicio docente de profesores de enseñanza media de establecimiento municipalizados. Boletín de Investigación Educacional, 11, 205-218.
Miguel-Tobal, J., Cano-Vindel, A., Casado, M. & Escalona, A. (1994). Emociones e hipertensión. Implantación de un programa cognitivo-conductual en pacientes hipertensos. Anales de Psicología, 10 (2), 199-216.
Minsal (2001). Plan nacional de salud mental y psiquiatría. Santiago: Unidad de salud mental, Ministerio de Salud de Chile.
Minsal (2002). Objetivos Sanitarios para la década 2000-2010. El Vigia, 5 (15). Disponible en: http://epi.minsal.cl/epidemiologia.
Moreno, M., Contreras, D., Araya, P.,Martínez, N., Livacic-Rojas, P. & Vera-Villarroel, P. (2004). Evaluación del efecto de una intervención cognitivo-conductual sobre los niveles de presión arterial en adultos mayores hipertensos. IV Congreso Iberoamericano de Psicología FIAP. Santiago.
Muñoz, M. y Larroy, C. (2000). Inoculación de estrés. En J. Cruzado, & M. Muñoz (Eds) Manual de Técnicas de Modificación y Terapia de Conducta (7ª ed.) (pp. 744-775). Madrid: Pirámide.
Mustaca, E. (2004a). Tratamientos psicológicos eficaces y ciencia básica. Revista Latinoamericana de Psicología, 36, 11-20.
Mustaca, E. (2004b). El ocaso de las Escuelas de Psicoterapias. Revista Mexicana de Psicología, 21, 105-118.
Nezu, A. & Nezu, Ch. (1998). Entrenamiento en la solución de problemas. En V. Caballo (Comp.) Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta (4ª ed.) (pp. 527-553). Madrid: Siglo Veintiuno de EspañaEditores, S.A.
Norcross, J. (2001). Psychotherapy relationships that work. Therapist contributions and responsiveness to patients. New York: Oxford University Press.
Olivares, J. Sánchez, J. & Rosa, A. (1999). Eficacia de las intervenciones conductuales en problemas de ansiedad en españa. Psicología Conductual, 7, (2), 283-300.
Olivares, J., Alcázar, A. R. I. & Vera-Vilarroel, P. E. (2003). Efectos de la aplicación del protocolo IAFS en una muestra de adolescentes con fobia social generalizada. Terapia Psicológica, 21, 153-162. 2003.
Ortega, J. & Climent, A. (2004). Intervención cognitivo conductual en un caso de fobia social. Clínica y Salud, 15 (2), 177-214.
Ortiz, J. & Vera-Villarroel, P. (2003). Investigaciones en psicología clínica basadas en la evidencia en Chile: un análisis bibliométrico de tres revistas de psicología. Terapia Psicológica, 21, 61-66.
Ortiz, J., Ramos, N. & Vera-Villarroel, P.E. (2003). Optimismo y salud: estado actual e implicaciones para la psicología de la salud. Suma Psicológica, 10, 119-134.
Ponce, C. (2002). Burnout y estrategias de afrontamiento en profesores de educación básica. Psykhe, 11 (2), 71-88.
Rathus, S. (1973). Thirty-item schedule for assessing assertive behavior. Behavior Therapy, 4:398-406.
Robinson, L., Berman, J. & Neimeyer, R.(1990). Psychotherapy for the treatment of depression: a comprehensive review of controlled outcome research. Psychological Bulletin, 108, 30-49.
Roca, E. & Roca, B. (1998). Cómo Tratar con Éxito el Pánico (con y sin Agorafobia). Valencia: ACDE cooperación y desarrollo.
Salas, M., Gabaldón, O., Mayoral, J., Guerrero, R. & Amayra, I. (2003). Intervención psicológica para el afrontamiento de procedimientos médicos dolorosos en oncología pediátrica. Anales de Pediatría (Barcelona), 59(1), 105-9.
Samper, P. & Ballesteros, B. (1999). Comparación de dos programas para el manejo de la hipertensión arterial esencial. Suma Psicológica, 6 (2), 195-220.
Sánchez-Hervás, E., & Tomas Gradolí, V. (2001). Intervención psicológica en conductas adictivas. Trastornos Adictivo, 3(1), 21-27.
Scheier, M., Carver, C. & Bridges, M. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and selfestem): A re-evaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078.
Seligman, M.E.P. (1995). The effectiveness of psychotherapy. The consumer reports study. American Psychologist, 50, 965-974.
Solano, N. & Gallagher-Thompson, D. (2001). Intervenciones cognitivo-conductuales para la depresión en personas mayores. La eficacia de la terapia cognitivo-conductual para el tratamiento de la depresión en personas mayores. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 36(4), 189-194.
Spielberger, C., Gorssuch, R. & Lushene, R. (1988). Manual cuestionario de ansiedad estado-rasgo. Madrid: TEA Ediciones S.A.
Spielberger, C., Carretero-Dios, H., De los Santos-Roig, M. & Buela-Casal, G. (2002). Spanish experimental version of the statetrait depression questionnaire (ST DEP): Trait sub-scale (T-DEP). Revista Internacional en Psicología Clínica y de la Salud/International Journal of Clinical and Health Psychology, 2, 51-69.
Sirgo, A., Gil, F. & Pérez-Manga, G. (2000, Enero). Intervención cognitivo-conductual en el tratamiento de las nauseas y vómitos asociados a la quimioterapia en pacientes con cáncer de mamas. Revista electrónica de Psicología, 3 (3). Extraída el 31 de Enero, 2001 de http://www.psiquiatria.com/psicologia/vol3num2/art_6htm
Valdovinoitt, M., Olave, V., Quezada, M., Soto, P. & Vera-Villarroel, P. (1999). Intervención cognitivo-conductual aplicado a adolescentes embarazadas con sintomatología depresiva. Revista Chilena de Psicología, 20 (1), 119-125.
Vera, M. & Vila, J. (1998). Técnicas de relajación. En V. Caballo (Comp.) Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta (4ª ed.) (pp. 161-182). Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A.
Carrasco, I. (2000). Terapias racionales y de reestructuración cognitiva. En J. Cruzado & M. Muñoz Eds. Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta (7ª ed.) (pp.667-709). Madrid: Pirámide.
Vera-Villarroel, P. E. (2005). Estrategias de intervención en psicología clínica: las intervenciones apoyadas en la evidencia. En A.H. Contreras & L.A. Oblitas. Terapia Cognitivo Conductual; teoría y práctica. Bogotá: Picom Editores.
Vera-Villarroel, P.E. & Herrera, V. (2005). Intervenciones apoyadas en la evidencia para trastornos emocionales en salud pública. En A. Heman y L. Oblitas. Terapia Cognitivo Conductual. Bogotá: Psicom Editores.
Vera-Villarroel, P., Cáceres, L. Castillo, C., Morales, D. y Pérez, S. (2001, abril). Intervención cognitivo conductual breve para mujeres con síntomas ansioso depresivos. 2º Encuentro Chileno de Investigación Empírica en Psicoterapia – Society for Psychoteraphy Research (SPR) – Clínica Psiquiátrica, Universidad de Chile, Santiago, Chile.
Vera-Villarroel, P.E. & Guerrero, A. (2003). Diferencias en habilidades de resolución de problemas sociales en sujetos optimistas y pesimistas. Universitas Psychologica, 2, 21-26.
Walker, D. & Clarke, M. (2001). Cognitive behavioural psychotherapy: a comparison between younger and older adults in two inner city mental health teams. Aging Ment Health, 5,197-9.