How to Cite
Gómez Rada, C. A. (2004). Diseño, construcción y validación de un instrumento que evalúa clima organizacional en empresas colombianas, desde la teoría de respuesta al ítem. Acta Colombiana De Psicología, (11), 97–113. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/482
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The objective of this research was to design, build up and validate an instrument to measure organizational climate, in Colombian enterprises: IPAO. The instrument was done following the model developed by Pritchard and Karasick in the sixties. It has 40 items and 6 dimensions: organizational clarity, rewards and incentives system, decision making, autonomy, leadership, social interaction and organizational overture. It was used a sample of 250 people from 8 public and private organizations in Bogota. Data was analysed from the item response theory (IRT), Rasch one criteria parameter. Results show adjustment level around average and the 1.01 extremes and also an accountability index of 0.94. The analysis of principal components explains how climate is configured. Among implications of the study it is found test goodness and the need to extend the study using factorial analysis techniques and its validation using an empirical criteria.

Keywords:

References

Achury y Maldonado (1984). La participación del empelado en relación con su percepción del clima organizacional, un estudio exploratorio sobre calidad. Tesis de grado. Universidad católica de Colombia.

Álvarez, G. (1992). El clima organizacional en entidades educativas conceptualización investigaciones y resultados. Revista interamericana de psicología ocupacional Vol. 11( 1 y 2). Págs. 51 –79.

Álvarez, G. (1992). La percepción de la organización: clave para la gestión organizacional. Revista interamericana de psicología ocupacional Vol. 11 (1 y 2). Págs. 101 –119.

Álvarez, G. (1992). Cuestionario descriptivo de la percepción del ambiente interno educativo: el perfil del clima organizacional educativo. Revista interamericana de psicología ocupacional Vol. 11(1 y 2). Págs. 83 –100.

Brunet, L. (1992). El clima de trabajo en las organizaciones: definición, diagnóstico y consecuencias. México: Trillas.

Chiavenato, I. (1995). Introducción a la teoría general de la administración. México: Mc Graw Hill.

Dixon, R, Edens y Johnson & Johnson (1995). A rashanalysis of factor derived from the Charles F. Kettering ltd. School climate profile. Educational and psychological measurement. 55 (3) 28-64.

Gibson, J. L., Ivancevich, J. M. y Donelly, Jr. (2001). Las organizaciones: comportamiento, estructuras y procesos. Santiago de Chile: Mc Graw Hill.

Gómez y Cols. (2001). Diseño, construcción y validación de tres instrumentos para medir clima organizacional en instituciones de educación superior desde la teoría de respuesta al ítem. Tesis de grado. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.

Haynes, N., Emmons, C., Ben, A. (1997). School climate as a factor in student adjustment and achievement. Journal of educational and psychological consultation. 8 (3) 321-329.

Hellriegel, D., Slocum, J. W. y Woodman, R. W. (19999. Comportamiento organizacional. México: Thomson Editores.

Jonson, W., Dixon, P. y Edens, K. (1992). The components of school climate: a theoretical analisys of the Charles F. Kettering Ltd. Psychology: a Journal of human behavior. 29 (2) 26-36.

Kreitner, R. y Kinicki, A. (1997). Comportamiento de las organizaciones. Madrid: McGraw Hill.

Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid: Ed. Síntesis S.A.

Mok, M. y McDonald, R. (1994). Quality of school life: a scale to measure student experience or school climate. Educational and psychological measurement sum. 54 (2) 483-495.

Muñiz, F. (1997). Introducción a la teoría de respuesta al ítem. Madrid: Ed. Pirámide.

Reichers, A. y Schneider, B. (1990). Climate and culture: An evolution of constructs. San Francisco: Jossey-Bass.

Rodríguez, D. (1999). Diagnóstico organizacional. México: Alfaomega.

Sabo, D. (1995). Organizacional climate of middle scools and the quality of student life. Joral of research and devolepment in education. Spring 28 (3) 150-160.

Sutton, J. y Fall, M. (1995). The relationship of school climate factors to counselor self-efficacy. Journal of counseling and devolepment. Jan- Feb. 73 (3) 331-336.

Toro, F. (1992). Desempeño y productividad. Contribuciones de la psicología organizacional. Medellín: Cincel.

Toro, F. (1998). Distinciones y relaciones entre clima, motivación, satisfacción y cultura organizacional.Revista interamericana de psicología organizacional. Vol 17 (2).

Toro, F. (2001). El clima organizacional: perfil de empresas colombianas. Medellín: Cincel.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |