This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
References
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Alvarado, M., Sierra-Barón, W., & Oviedo, M. (2022). Construcción de paz ambiental: una revisión narrativa de su conceptualización. The Qualitative Report, 27(9), 1830-1907. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5564
Bárcena, S., Samaniego, J., Peres, W., & Alatorre, J. E. (2020). La emergencia del cambio climático en América Latina y el Caribe. ¿Seguimos esperando la catástrofe o pasamos a la acción?. CEPAL, ONU. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/68d30fbe-9c44-4848-867f-59bbdec62992/content
Bonciani, H., da Silva, V., & Ferreira, J. R. (2019). CIÊNCIA PARA O BRASIL 70 anos da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. https://portal.sbpcnet.org.br/livro/cienciaparaobrasil.pdf
Clayton, S., Manning, C., & Hodge, C. (2014). Beyond storms & droughts: The psychological impacts of climate change. American Psychological Association & EcoAmerica. https:// ecoamerica.org/wp-content/uploads/2014/06/eA_Beyond_Storms_and_Droughts_ Psych_Impacts_of_Climate_Change.pdf
Clayton, S., Manning, C., Krygsman, K., & Speiser, M. (2017). Mental Health and Our Changing Climate: Impacts, Implications, and Guidance. American Psychological Association & EcoAmerica. https://www.apa.org/news/press/releases/2017/03/mental-health-climate.pdf
Clayton, S., Devine-Wright, P., Stern, P. C., Whitmarsh, L., Carrico, A., Steg, L., Swim, J., & Bonnes, M. (2015). Psychological research and global climate change. Nature climate change, 5(7), 640-646. https://doi.org/10.1038/nclimate2622
Colegio Colombiano de Psicólogos [Colpsic]. (2013). Perfiles por competencias del profesional en psicología del deporte, jurídica, neurociencias y psicobiología, organizacional y psicología social: ambiental, comunitaria y política. Colpsic. https://www.colpsic.org.co/wp-content/ uploads/2024/02/2013_PERFILES_POR_COMPETENCIAS_DEL_PROFESIONAL_EN_ PSICOLOGIA.pdf
Colegio Colombiano de Psicólogos [Colpsic]. (2022). Acuerdo No. 67 SNC. Por el cual se crea el Nuevo Campo de la Psicología Ambiental y Sostenibilidad. Colpsic. https://www.colpsic.org. co/wp-content/uploads/2022/11/Acuerdo-SNC-67_20220211.pdf
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales [Clacso]. (2019). Informe CLACSO 2019. Clacso. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2020/06/Informe_Clacso_Anual_2019.pdf
Constitución Política de Colombia [Const]. Arts. 67, 95. 7 de julio de 1991 (Colombia).
Corral-Verdugo, V. (2021). Psychology of climate change. PsyEcology, 12(2), 254-282. https:// doi.org/10.1080/21711976.2021.1901188
Decreto 1743 de 1994 [Presidencia de la República]. Por el cual se instituye el Proyecto de Educación Ambiental para todos los niveles de educación formal, y se fijan criterios para promoción de la educación ambiental no formal e informal y se establecen los mecanismos de coordinación entre el Ministerio de Educación Nacional y el Ministerio del Medio Ambiente. 5 agosto de 1994.
Decreto 2811 de 1974 [Presidencia de la República]. Por el cual se dicta el Código Nacional de Recursos Naturales Renovables y de Protección al Medio Ambiente. 18 de diciembre de 1974.
Falk, J., Gleick, P. H., Asayama, S., Attig-Bahar, F., Behera, S., Von Braun, J., Colwell, R., Chapagain, A., El-Beltagy, A., Kennel, C., Kimoto, M., Koike, T., Konde, A., Koundouri, P., Mhamned Abd-Elmabod, S., Lal, R., Tseh Lee, Y., Murray, C., Nangia, V., … & Yasunari, T. (2024). Critical hydrologic impacts from climate change: addressing an urgent global need. Sustainability Science, 19(1), 241-244. https://doi.org/10.1007/s11625-023- 01428-8
Fu, Q., & Zhang, X. (2024). Promoting community resilience through disaster education: Review of community-based interventions with a focus on teacher resilience and well-being. PLoS one, 19(1), e0296393. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0296393
Gifford, R. (2011). The dragons of inaction: psychological barriers that limit climate change mitigation and adaptation. American Psychologist, 66(4), 290-302. https://doi. org/10.1037/a0023566
Gifford, R., & Nilsson, A. (2014). Personal and social factors that influence pro‐environmental concern and behaviour: A review. International Journal of Psychology, 49(3), 141-157. https://doi.org/10.1002/ijop.12034
Gifford, R., Steg, L., & Reser, J. P. (2011). Environmental psychology. En P. R. Martin, F. M. Cheung, M. C. Knowles, M. Kyrios, L. Littlefield, J. B. Overmier & J. M. Prieto (Eds.), IAAP Handbook of Applied Psychology (pp. 440-470). Wiley Blackwell. https://doi. org/10.1002/9781444395150.ch18
Gleick, P. H. (2014). Water, drought, climate change, and conflict in Syria. Weather, Climate, and Society, 6(3), 331-340. https://doi.org/10.1175/WCAS-D-13-00059.1
Ide, T., Bruch, C., Carius, A., Conca, K., Dabelko, G. D., Matthew, R., & Weinthal, E. (2021). The past and future(s) of environmental peacebuilding. International Affairs, 97(1), 1-16. https://doi.org/10.1093/ia/iiaa177
Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC]. (2021). Summary for Policymakers. En Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S. L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M. I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J. B. R. Matthews, T. K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu & B. Zhou. (Eds.), Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (pp. 3-32). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009157896.001
Internal Displacement Monitoring Centre [IDMC]. (2020). Global report on internal displacement 2020. IDMC. https://www.internal-displacement.org/global-report/grid2020/
Latin American Association of Political Science [ALACIP]. (2020). América Latina Em Foco: Novas Perspectivas de Análise Sobre a Região. ALACIP. https://alacip.org/wp-content/ uploads/2020/06/Libro-ALACIP-Joven-2020.pdf
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Febrero 8 de 1994.
Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. 29 de diciembre de 1992. D. O. No. 40700.
Ley 99 de 1993. Por la cual se crea el Ministerio del Medio Ambiente, se reordena el Sector Público encargado de la gestión y conservación del medio ambiente y los recursos naturales renovables, se organiza el Sistema Nacional Ambiental, SINA y se dictan otras disposiciones. 22 de diciembre de 1993. D. O. No. 41146
Ley 1549 de 2012. Por medio de la cual se fortalece la institucionalización de la política nacional de educación ambiental y su incorporación efectiva en el desarrollo territorial. Julio 5 de 2012. D. O. No. 48482.
Ley 1753 de 2015. Por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 “Todos por un nuevo país”. 9 de junio 2015. D. O. No. 49538.
Maibach, E. W., Nisbet, M., Baldwin, P., Akerlof, K., & Diao, G. (2010). Reframing climate change as a public health issue: an exploratory study of public reactions. BMC public health, 10, 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-299
Medina-Arboleda, I. F., & Páramo, P. (2024). Declaraciones de asociaciones profesionales en Latinoamérica sobre el cambio climático. Acta Colombiana de Psicología, 27(2), I-X. https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.2.0
Molano-Ramírez, L. J., Quiñonez-González, E. M., & Sierra-Barón, W. (2023). Comportamiento no ecológico y consumo no sostenible en los últimos veinte años: una revisión narrativa. Revista Lasallista de investigación, 20(1), 207-223. https://doi.org/10.22507/rli.v20n1a13
Moser, G. (2003). Questionner, analyser et améliorer les relations à l’environnement. En G. Moser & K. Weiss (Eds.), Espaces de vie (pp. 11-42). Armand Colin.
Moser, G. (2009). Psychologie environnementale. Les relations homme-environnement. De Boeck.
Moser, S. C. (2016). Reflections on climate change communication research and practice in the second decade of the 21st century: what more is there to say? Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 7(3), 345-369. https://doi.org/10.1002/wcc.403
Naciones Unidas. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. Naciones Unidas. https://www. un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Navarro, O., Sierra-Barón, W., & Millán-Otero, K. L. (2022). Psicología Ambiental: ¿qué es y para qué?. En W. Sierra-Barón, K.L. Millán-Otero & O. Navarro (Eds.), Psicología Ambiental. Volumen I. Experiencias, diálogos y perspectivas académicas (pp.18 - 59). Asociación Colombiana de Facultades de Psicología (ASCOFAPSI). https://editorial.ascofapsi. org.co/product/psicologia-ambiental-volumen-i-experiencias-dialogos-y-perspectivas-academicas/
Norris, F. H., Stevens, S. P., Pfefferbaum, B., Wyche, K. F., & Pfefferbaum, R. L. (2008). Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness. American Journal of Community Psychology, 41(1-2), 127-150. https://doi. org/10.1007/s10464-007-9156-6 Palsson, G., Szerszynski, B., Sörlin, S., Marks, J., Avril, B., Crumley, C., Hackmann, H., Holm, P., Ingram, J., Kirman, A., Pardo Buendía, M., & Weehuizen, R. (2013). Reconceptualizing the ‘Anthropos’ in the Anthropocene: Integrating the social sciences and humanities in global environmental change research. Environmental Science & Policy, 28, 3-13. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2012.11.004
Pihkala, P. (2020). Eco-anxiety and environmental education. Sustainability, 12(23), 10149. https://doi.org/10.3390/su122310149
Pihkala, P. (2024). Definitions and Conceptualizations of Climate Distress. An international Perspective. En E. Haase and K. Hudson (Eds.), Climate Change and Youth Mental Health: Multidisciplinary Perspectives (pp. 21-39). Cambridge University Press.
Saza, A. F., Sierra-Barón, W., & Rincón, J. M. (2023). Apuntes sobre convergencias entre desarrollo social y humano: aproximaciones hacia una visión integradora. Academia & Derecho, 16(27), 1-28. https://revistas. unilibre.edu.co/index.php/academia/article/view/11217
Sierra-Barón, W., & Meneses, A. L. (2022). Psychometric Indicators of the Pro-environmental Attitudes’ Questionnaire: Colombian Version. Frontiers in Psychology, 13, 886769. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2022.886769
Sierra-Barón, W., & Granada, H. (2024). Psicología ambiental y sostenibilidad: Apuestas de un campo disciplinar y profesional en Colombia. Boletines Colpsic, Psicología ambiental y sostenibilidad: 58, 1-24. https:// www.colpsic.org.co/wp-content/uploads/2024/05/BOLETIN-58-Psi-AMBIENTAL-FINAL-V2.pdf
Sierra-Barón, W., Medina-Arboleda, I. F., & Aguilera, H. E. (2018). Ambientalización del currículo en Educación Superior y consumo de agua en los hogares de estudiantes universitarios. Gestión y Ambiente, 21(2), 263- 275. https://doi.org/10.15446/ga.v21n2.75490
Sierra-Barón, W., Rincón, J. M., & Matta, J. D. (2022a). Ambientalización curricular: una revisión narrativa de la inclusión de la dimensión ambiental en la educación superior. En C. Trujillo, E. González & W. Sierra-Barón (Eds.), Educación para la inclusión: Aportes desde la Investigación (pp. 143-154). Fondo Editorial Remington. https://doi.org/10.22209/9789585379756
Sierra-Barón, W., Rincón, J. M., & Matta, J. D. (2022b). Inclusión de la dimensión ambiental en la educación superior: Un estudio de caso en la Universidad Surcolombiana. En C. Trujillo, E. González & W. Sierra-Barón (Eds.), Educación para la inclusión: Aportes desde la Investigación (pp. 122-142). Fondo Editorial Remington. https://doi.org/10.22209/9789585379756
Sierra-Barón, W., Rincón, J. M, Matta, J. D., & González, K. Y. (2022c). Panorama inicial de la educación en componentes ambientales de los programas de psicología en Colombia. En W. Sierra-Barón, K. L. Millán-Otero & O. Navarro (Eds.), Psicología Ambiental. Volumen II. Experiencias, diálogos y perspectivas de investigación (pp. 382-409). Asociación Colombiana de Facultades de Psicología (ASCOFAPSI). https://editorial. ascofapsi.org.co/product/psicologia-ambiental-volumen-ii-experiencias-dialogos-y-perspectivas-de-investigacion/
Sierra-Barón, W., Gómez-Acosta, A., Cantillo, A. L., Zambrano, Z. M, Pineda, P. A, Matta, J. D. (2022d). Contribuciones de la psicología ante las problemáticas ambientales: un estudio exploratorio. En W. Sierra-Barón, K. L. Millán-Otero & O. Navarro (Eds.), Psicología Ambiental. Volumen II. Experiencias, diálogos y perspectivas de investigación (pp. 188-211). Asociación Colombiana de Facultades de Psicología (ASCOFAPSI). https:// editorial.ascofapsi.org.co/product/psicologia-ambiental-volumen-ii-experiencias-dialogos-y-perspectivas-de-investigacion/
Steg, L., & Vlek, C. (2009). Encouraging pro-environmental behaviour: An integrative review and research agenda. Journal of Environmental Psychology, 29(3), 309-317. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2008.10.004
Swim, J., Clayton, S., Doherty, T., Gifford, R., Howard, G., Reser, J., Stern, P., & Weber, E. (2009). Psychology and global climate change: Addressing a multi-faceted phenomenon and set of challenges. A report by the American Psychological Association’s task force on the interface between psychology and global climate change. American Psychological Association. https://www.apa.org/science/about/publications/climate-change.pdf
Swim, J. K., Stern, P. C., Doherty, T. J., Clayton, S., Reser, J. P., Weber, E. U., Gifford, R., & Howard, G. S. (2011). Psychology’s contributions to understanding and addressing global climate change. American psychologist, 66(4), 241. https://psycnet.apa.org/buy/2011-09485-001