Cómo citar
Orjuela Roa , L. I., & Ravelo Contreras , E. (1999). Relación entre los factores sociodemográficos y académicos, el estilo cognoscitivo y el sistema de valores, con el rendimiento académico en alumnos de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, (2), 73-93. Recuperado a partir de https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/622

Resumen

The objective of this research was to relate socio-demographic factors, cognitive style and value system to the academic performance of Psychology students at the Católica University of Colombia, in the second term of 1997.The design used was a descrip­tive-correlational with a sample of 196 students in representation of the whole popu­lation of the Psychology department. The data collection instruments used were a socio demographic data survey, the Values System Test by Gordon, and the Cognitive Style Test validated by Hederich.The data base was conducted with the aid of the EXCEL program and the statistical analysis with the aid of the SPSS (Windows) statistics program.The results show that State test scores and interpersonal conformity values may predict the academic performance of students. It was also found an important asociation between high cognitive style and academic performance of students.

 

Licencia

Derechos de autor 1999 Luz Iris Orjuela Roa, Ernesto Ravelo Contreras

Creative Commons License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.

Citas

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. México: editorial Trillas.

Bloom, B. (1977). Características humanas y aprendizaje escolar Bogotá, Ed. Voluntad.

Briones, G. (1995). Preparación y evaluación de proyectos educativos. Convenio Andrés Bello.

Brunner, (1988). Desarrollo cognitivo y educación:

Carretero, M. (1997). Introducción a la psicología cognitiva. Madrid. Editorial Al que

Chadwick, C. (1998). La psicología de aprendizaje. Enfoque constructivista. Internet.

Gagñe, R. (1979). Las condiciones del aprendizaje. México. MEN. Programas Educativos.

Gardner, H. (1985). La nueva ciencia de la mente. Barcelona. Editorial Paidós.

González, L.E. (1992). lnnovacíón en la educación universitaria en América Latina. Proyecto PREDE-OEA. Chile. Centro inter­ universitario de desarrollo.

Gordon, L. (1996). Cuestionario de valores personales e interpersonales. Madrid: TEA.

Hederich, C. y Camargo, A. (1993). Diferencias cognitivas y subculturas en Colombia. Santafé de Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional -Centro de Investigaciones­ CIUP.

Ley General de educación (1994). Ley 115. Imprenta nacional.

Ley Educación Superior (1992). Ley 30. Imprenta nacional.

Martínez, P (1982). Elaboración de una escala y evaluación de valores en dos grupos de examines del programa Bosconia. Tesis de grado profesional, Universidad Católica de Colombia, Bogotá.
Novak,]. y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprenden, España: editorial Martínez Roca.


Ontoria, A. (1994). Mapas Conceptuales. Madrid: Editorial Narcea.

Pozo,]. (1993). Teorías cognitivas del aprendizaje. Ed. Morata. Madrid.

Puche, R. y Gillieron, Ch. (1992) Volver a Piaget? Centro editorial de la Universidad del Valle.

Witkin, H. y Goodenough, D. (1981). Estilos cognitivos naturaleza y orígenes. Madrid: editorial pirámide.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.
Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |