Los autores que publiquen en esta Revista aceptan las siguientes condiciones:
Acta Colombiana de Psicología se guía por las normas internacionales sobre propiedad intelectual y derechos de autor, y de manera particular el artículo 58 de la Constitución Política de Colombia, la Ley 23 de 1982 y el Acuerdo 172 del 30 de Septiembre de 2010 (Reglamento de propiedad intelectual de la Universidad Católica de Colombia)
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la Revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta Revista.
Resumen
This paper reviews reading and literacy research literature related with reading acquisition published recently (Adams, 1990, 1998; Clay, 1996; Cunningham and Allington,1994; Delpit 1995; Ehri, 1991; Stanovich, 1996,1981, Vellutino, 1991 et.al., 1996) and stresses how research findings could be introduced in daily practices of preschool and first grade classrooms to prevent reading failure for all children, even for those called at risk (e.g., low income,ethnically or culturally different). The conclusion is that reading acquisition is mediated by multiple factors (cognitive,instructional and socioemotional) and in order for a child to become a fluent reader all these factors should work well together.
Palabras clave:
Citas
Adams,M.J. (1990). Beginning to read : thinking and learning about print. Cambridge, MA: MlT Press.
Adams, M.J. (1998). Phonemic awareness in young children. Cambridge, MA: Books and Resources.
Clay,M.M.(1996). Accommodating diversity in early literacy learning, In D. R. Olson, y N. Torrance (Eds). The handbook of Education and Ritman development (pp. 202- 224). Cambridge: Ma.: Blackwell Publishers.
Cunningham, P M. & Allington, R. L. (1994). Classrooms that work: they all can write and read, New York, NY: Harper Collins College Publishers.
Denckla,M.(1988). Coordinación motora en niños disléxicos: implicaciones y clínicas. En Duffy, F. H. y Geschwind, N. Dislexia aspectos psicológicos y neurológicos. Barcelona: Labor. 172-179.
Delpit, L. (1995) Other people’s children: Cultural conflict in the classroom. New York, NY: New Press. 1·183.
Ehri, L.C. (1991). Development of the ability to read words. In R. Barr, M . L. Kamil, P Mosenthal, y P. D. Pearson (Eds.) Hand book of reading research (vol.2,pp.383· 417). New York, NY: Lognman.
Gaskins, I .. , Elliot, T. (1991). Implementing cognitive strategy instruction across the school: the benchmark manual for tea chers. Media, PA: Brookline Books.
Geschwind, N. (1988). Fundamentos bioló gicos de la lectura. En l)uffy, F H. y Ges. chwind, N. Dislexia aspectos psicológicos y neurológicos. Barcelona:Labor.180.191.
Gough, P B., Juel, C. Griffith, P (1992). Rea· ding, spelling and the ortbograptcb ci pher. Jn P. B. Gough, L. C. E-.hri, and R. Treiman (Eds.). Reading Acquisition (pp.35-48). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Juel, C. (1996). What makes literacy tutoring effective? Reading Research Quater/y, 31, 268-289.
Johnston, PH.(1997). Knowing literacy constructive literacy assessment. York: Stenhouse Publishers.
Liberman, I. (1988). ¿Deben las llamadas preferencias de modalidad determinar la naturaleza de la instrucción de los niños con las dificultades para la lectura? En Duffy, F. H. y Geschwind, N. Dislexia aspectos psicológicos y neurotôgtcos. Barcelona: Labor. 90-98.
Marshall, J. (1988). A propósito de algunas relaciones entre las dislexias adquiridas Y las del desarrollo. En Duffy, F. H. Y Geschwind, N. Dislexia aspectos psico lógicos y neurológicos. Barcelona: Labor. 180-191.
Mclntryre, T. (1996). Guidelines for providing appropriate services to culturally di verse students with emotional and/or behavioral disorders. Behavioral disorders, (2), 137-144.
Ogbu, J. U. (1990). Understanding diversity: summary statements. Education and urban society, 22, (8) 425-429.
Perffeti., C.A. (1991). The psychology, pedagogy and politics of reading. Psycbologi cal Science, 2, 70-76.
Roller, C. M. (1996). Variabiùty not disability.· struggling readers in a workshop classroom, Newark: NJ: International reading Association.
Tangei, D., Blachman, B. (1995). Effect of phoneme awareness instruction on the invented spelling of firstgrade children: a one-year followup. Journal of Reading Behavior, 27, 2, 153-266.