Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
The purpose of the study was to assess the effect of enabling linguistic active modes of language by pointing out, writing and speaking from the reactive mode observing. Participants were 15 experimentally naive students, twelve men and three women, aged 14, who attended third grade in a public Junior High School in the city of Xalapa. A second-order matching to sample task with geometric figures was used. The design chosen was experimental with three groups and consisted of an initial test, familiarization phase, exposure phase and final test. The results suggest that the exposure to the observing mode enabled the matching responses in the three active modes of language with different performance levels. The largest level was speaking, then was writing and the lower was pointing out. The percentage of response discrimination was slightly higher in color similarity, followed by the difference in color and form and slightly lower percentage in shape similarity. The results are discussed based on the concept of enabling linguistic modes.
Keywords:
References
Arias Pérez, S., Gómez Fuentes, A. D., Zepeta García, E., & Camacho Candia, J. A. (2012). Análisis del conocimiento aprendido en los modos reactivos y su efecto en el modo escribir. En A. D. Gómez Fuentes, G. Reyes Hernández, M. W. Salas Martínez, & E. Zepeta García, Investigación en Psicología Aplicada a la Educación. Tomo IV. (pp. 34-52). Xalapa, Veracruz: Universidad Veracruzana-IETEC.
Fuentes, M., & Ribes, E. (2001). Un análisis funcional de la comprensión lectora como interacción conductual. Revista Latina de Pensamiento y Lenguaje, 9(2), 181-212.
Gómez Fuentes, A. D., Camacho Candia, J. A., Zepeta García, E., Arias Pérez, S., & Pérez Juárez, M. (2012). Entrenamiento en los modos reactivos y su efecto en el modo activo escribir. IPyE: Psicología y Educación, 6(12), 28-44.
Gómez Fuentes, A. D., & Ribes E. (2008). Adquisición y transferencia de una discriminación condicional del primer orden en distintos modos del lenguaje. Acta Comportamentalia, 16(2), 183-209.
Gómez Fuentes, A. D., & Ribes Iñesta, E. (2014). Adquisición y transferencia de una discriminación condicional de segundo orden en distintos modos de lenguaje. Journal of Behavior Health & Social Issues, 6(1), 89-106.
Kantor, J. R. (1924/1985). Principles of psychology. Chicago: The Principia Press.
Kantor, J. R., & Smith, W. (1975). The science of psychology: an interbehavioral survey. Chicago: The Principia Press.
Ribes, E. (2006). Competencias conductuales: su pertinencia en la formación y práctica profesional del psicólogo. Revista Mexicana de Psicología, 23, 19-26.
Ribes, E. (2007a). Lenguaje, aprendizaje y conocimiento. Revista Mexicana de Psicología, 24(1), 7-14.
Ribes, E. (2007b). Estados y límites del campo, medios de contacto y análisis molar del comportamiento: reflexiones teóricas. Acta Comportamentalia, 15(2), 229-259.
Ribes, E. (2008). Educación básica, desarrollo psicológico y planeación de competencias. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 193-207.
Ribes, E. (2010). Teoría de la conducta 2. Avances y extensiones. México: Trillas. Ribes, E. (2011). El concepto de competencia: su pertinencia en el desarrollo psicológico y la educación. Bodón, 63(1), 33-45.
Ribes, E., Ibáñez, C., & Pérez Almonacid, R. (2014). Una propuesta metodológica para el análisis experimental del aprendizaje comprensivo. Revista Mexicana de Psicología, 31(1), 100-110.
Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la conducta. Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.
Ribes, E., & Martínez, H. (1990). Interaction of contingencies and rule instructions in the performance of human subjects in conditional discrimination. The Psychological Record, 40, 565-586.
Ribes, E., & Pérez Almonacid, R. (2012). La función lógica del concepto de medio de contacto. Acta Comportamentalia, 20(2), 235-249.
Ribes, E., & Torres, C. J. (2001). Un estudio comparativo de los entrenamientos de primer y segundo orden en igualación de la muestra. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 27, 385-401.
Ryle, G. (1949). The concept of mind. London: Routledge. Secretaría de Educación Pública. (2011a). Plan de estudios 2011. Educación Básica. México: Autor.
Secretaría de Educación Pública. (2011b). Reforma Integral, diplomado para maestros, 3º y 4º grado módulo 1, fundamentos de la educación básica. México: Autor. Secretaría de Educación Pública. (2011c). Acuerdo Número 592, por el que se establece la articulación de la Educación Básica. México: Autor.
Tamayo, J., Martínez, D. R. (2014). Efecto de habilitación en un procedimiento de igualación de la muestra de segundo orden. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 6(1), 97-108.
Tamayo, J., Ribes, E., & Padilla Vargas, M. A. (2010). Análisis de la escritura como modalidad lingüística. Acta Comportamentalia, 18(1), 87-106.