Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
The effects of varying the spatial placement of sample and comparison stimuli of a matching-to-sample task were evaluated upon the acquisition and transfer (intramodal and extramodal) of a conditional discrimination by humans. Three groups of college students participated in the experiment. Between groups, four matching-relations were differentially correlated with four spatial placements of the comparison stimuli (Group 1), with four spatial placements of the sample stimuli (Group 2) or with four geometric shapes (Group 3). Performance in both intramodal and extramodal transfer tests was higher than an experimentally predefined criterion for most participants from Group 1. In the remaining groups only half of the participants reached a similar performance. These results agree with the classification of the paradigmatic cases of the selector function from the taxonomic proposal offered by Ribes and López (1985) and suggest a positive effect of variability of training conditions upon the transfer of performance.
References
Carpio, C. Pacheco, V., García, R., & Sierra, R. (1991). Efectos del entrenamiento configuracional en tareas de discriminación condicional simple. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 17, 37-52.
Cepeda, M., Moreno, D. & Larios, R. (2000). Relación de un entrenamiento variado con opciones textuales y la transferencia en una tarea de discriminación condicional. Revista Psicología y Ciencia Social, 2, 3-16.
Eckerman, D. A., Lanson, R. N., & Cumming, W. W. (1968). Acquisition and maintenance of matching without a required observing response. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 11, 435-441.
Irigoyen, J. J., Carpio, C., Jiménez, M., Silva, H., Acuña, K., & Arroyo, A. (2002). Variabilidad en el entrenamiento con retroalimentación parcial en la adquisición de desempeños efectivos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 7, 221234.
Lydersen, T., Perkins, D. & Chairez, H. (1977). Effects of fixedratio sample and choice response requirement upon oddity matching. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 25, 97-101.
Moreno, D., Cepeda, M., Tena, O., Hickman, H., & Plancarte, P. (2005). Conducta gobernada por reglas: Implicaciones educativas. En C. Carpio & J. J. Irigoyen (Eds.), Psicología y educación: Aportaciones desde la teoría de la conducta (pp.175-212). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Ribes, E. (1997). Causality and contingency: Some conceptual considerations. The Psychological Record, 47, 619-639.
Ribes, E. (1998). La investigación básica concebida como programa científico. En V. Alcaraz & A. Bouzas (Eds.), Las aportaciones mexicanas a la psicología. La perspectiva de la investigación (pp. 89-101). México: UNAM.
Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la conducta: Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.
Roberts, W. A. (1972). Short-term memory in the pigeon: Effects of repetition and spacing. Journal of Experimental Psychology, 94, 74-83.
Rodríguez-Pérez, M. E., Castellanos-Meza, F. A., & Díaz-Gámez, L. L. (2008). Análisis del discurso didáctico usando una tarea de igualación a la muestra de segundo orden. Acta Colombiana de Psicología, 11, 65-74.
Serrano, M., García, G., & López, A. (2007). Estímulos selectores instruccionales y discriminantes en igualación a la muestra con humanos. Alternativas en Psicología, 12, 91102.
Tena, O., Hickman, H., Moreno, D., Cepeda, M., & Larios, R. (2001). Estudios sobre comportamiento complejo. En G. Mares & Y. Guevara (Eds.), Psicología interconductual: Avances en la investigación básica (pp. 59-110). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Varela, J., & Quintana, C. (1995). Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 47-66.
Wilkie, D. M., & Spetch, M. L. (1978). The effect of sample and comparison ratio schedules on delayed matching to sample in the pigeon. Animal Learning & Behavior, 6, 273-278.