How to Cite
Ortega Silva, P., Plancarte Cansino, P. A., Garrido Garduño, A., Reyes Luna, A., & Torres Velázquez, L. E. (2018). Perception of university students about their parents’ relationship as a couple. Acta Colombiana De Psicología, 21(2), 88–98. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.2.5
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

When a couple starts a new family, both members share expectations based on what they have learned from their experience in their respective families of origin, in such a way that their offspring will repeat the same patterns in the future. If children perceive a healthy appropriate relationship between their parents, chances are that they too will have a good relationship when they start their own families. However, children will have a different perception when their parents go through a separation or divorce. Based on these facts, the aim of this article was to analyze university students? perception regarding their parents? relationship as a couple within their family environment, taking into consideration whether their parents lived together or separately. A target group comprised of 566 university students of which 345 were women and 221 were men participated in the study. The instrument used was the measurement questionnaire "Dinámica de la Familia Nuclear Mexicana" [TheMexican Family Dynamics] (Vásquez, et al., 2003). In this study the only area addressed was "Parents and their relationship as a couple". The statistical difference between groups was obtained using the Mann-Whitney U test. The results showed significant statistical differences between university students' perception of their parents depending on whether they live together or separately. A conclusion was reached on the existence of different factors that affect the family environment, which has a differential influence on each family member's perception.

Keywords:

References

Arch. M. (2010). Divorcio conflicto y consecuencias en los hijos: implicaciones para recomendaciones de guarda y custodia. Papeles del Psicólogo, 3(2), 183-190

Ato, M., & Vallejo, G. (2015). Diseños de Investigación en Psicología. Madrid, España: Ediciones Pirámide.

De la Torre, J. (2005). Las relaciones entre padres e hijos después de las separaciones conflictivas. Apuntes de Psicología, 23(1), 101-112. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/83

Durán, A., Medina, A., González, N., & Rolón, I. (2007). Relación entre la experiencia de la separación parental y la construcción de un proyecta de vida del joven y la joven universitarios. Universitas Psychological, 6(3), 713-725. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/647/64760320.pdf

Estrada, L. (1993). El ciclo vital de la familia. México: Posada.

Fontana, M., & Fernández, M. (2011). Evaluación de la satisfacción conyugal e interacción padres-hijos en familias de la comunidad de Madrid. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2). 511-520. Recuperado de http://infad.eu/RevistaINFAD/2011/n1/volumen2/INFAD_010223_511-520.pdf

Garcés, M., & Palacio, J. E. (2010). La comunicación familiar en asentamientos subnormales de Montería. Psicología desde el Caribe, 25, 1-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oaid=21315106002

García, M. (2010). Construcción y validación de un instrumento de elección de pareja en las áreas de interacción y características de la pareja. En S. Rivera, R. Díaz-Loving, I. Reyes, R. Sánchez & L. Cruz, La Psicología Social en México (pp. 97-128). México: AMEPSO, UNAM.

García, M., & Guzmán, R. (2010). De la elección a la disolución de la relación de pareja: atracción, valores y estatus. En S. Rivera, R. Díaz-Loving, I. Reyes, R. Sánchez & L. Cruz. La Psicología Social en México (pp. 199-207). México: AMEPSO, UNAM.

García, M., & Martínez, J. (2010). Construcción y validación de un instrumento de elección de pareja en las áreas de interacción y características de la pareja. Medición en Psicología, 97-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29210109.pdf

García, M., Rivera-Aragón, S., Diaz-Loving, R., & Reyes-Lagunes, I. (2015). Continuidad y cambio en la familia. Factores intervinientes. México: Manual Moderno.

Garrido, A., Reyes, A., Torres, L., & Ortega, P. (2008). Importancia de las expectativas de pareja en la dinámica familiar. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(2), 231-238. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/292/29213203.pdf

INEGI (2017). Estadísticas a propósito del.... 14 de febrero, matrimonios y divorcios en México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. México. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/Proyectos/bd/continuas/nupcialidad/Divorcios.asps=est#

Lemes, A. (2016). Mejorando nuestra relación. Programa de intervención para familias con progenitores separados. Universidad de la Laguna, Tenerife, España.

O'Donohue, W., Beitz, K., & Cummings, N. (2008). A model for constructs relevant to child custody evaluations. Journal of Forensic Psychology Practice, 7(4), 125-139. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1300/J158v07n04_05?needAccess=true

Oudhof, H., & Robles, E. (2014). Familia y crianza en México. México: Fontamara

Padilla, N., & Díaz-Loving, R. (2013). Premisas familiares y socioculturales del emparejamiento. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(2), 249-262. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29228336003

Silva, S., & Ortiz, L. (2014). Preferencias en la elección de pareja entre estudiantes universitarios: un análisis según sexo. Tendencias en Psicología, 1(1), 16-27. http://revistas.upagu.edu.pe/index.php/TP/article/view/322/247

Soto, F. R. (2015). Factores que intervienen en la elección de pareja de jóvenes mexicanos. REDES, 32, 71-83. Recuperado de http://redesdigital.com.mx/index.php/redes/article/view/58

Torres, L., Ortega, P., Garrido, A., & Reyes, A. (2008). Dinámica familiar en familias con hijos e hijas. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 10(2), 31-56. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80212387003

Torres, L., Reyes, A, Ortega, P., & Garrido, A (2015). Dinámica familiar: formación de identidad e integración sociocultural. Enseñanza e Investigación en Psicología, 20(1), 48-55.

Valdés, A., & Aguilar, J. (2012). Desempeño académico en hijos de padres casados y divorciados. Revista Mexicana de Orientación Educativa, VIII(20), 24-32.

Vallejo, R., Sánchez-Barranco, F., & Sánchez-Barranco, P. (2004). Separación o divorcio: trastornos psicológicos en los padres y los hijos. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 92, 91-110. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265019658006

Vásquez, G., Sánchez, T., Navarro, L., Romero, E., Pérez, C., & Kumazawa, I. (2003). Instrumento de medición de la dinámica de la familia nuclear mexicana: un enfoque cuantitativo. Boletín Médico del Hospital Infantil Mexicano, 60, 33-52. Recuperado de http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.phpmethod=showDetail&id_articulo=10837&id_seccion=981&id_ejemplar=1116&id_revista=20

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |