How to Cite
Ossa Cornejo, C. (2012). Perception of psychology students about information and comunication technologies in their professional training. Acta Colombiana De Psicología, 15(1), 33–45. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/194
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This paper analyses a qualitative research aimed to exploring the perception of 45 psychology students from different universities in Santiago de Chile, about incorporating information systems to support learning in their professional training. Data were collected through semi structured interviews and their analysis was based on Grounded Theory’s coding process. Results show that the major categories are computer knowledge, appreciation of computers and factors that hinder their use. From the selective coding a positive evaluation emerges of information systems as an economic and useful tool. However, there is also a high reluctance on the part of the students regarding the use of such tools in the psychologist´ traditional professional work. Personal and organizational factors were found as bases for students’ assessment, motivation and level of knowledge facing the use of these tools.

Keywords:

References

Algarabel, S., & San Martín, J. (1990). Métodos informáTICos aplicados a la psicología. Madrid: Ediciones Pirámides.

Benavides, F., & Pedró, F. (2007). Políticas educativas sobre nuevas tecnologías en los países Iberoamericanos. Revista iberoamericana de educación. 45, 19-69, Recuperado en marzo 2, 2012, de http://www.rieoei.org/rie45a01.pdf

Careaga, M., Avendaño, A., & Careaga, M. (2007). Modelo Gestión del conocimiento para plataformas de Docencia Universitaria Mixta (GC + TIC/DUM). En J. Sánchez (Ed.) Nuevas Ideas en Informática Educativa. (vol.3, pp. 355- 376). Santiago de Chile: LOM.

Carroll, J. (1997). Human-computer interaction: psychology as a science of design. Annual Review of Psychology, 48, 61- 83. doi: 10.1146/annurev.psych.48.1.61

Clavijo, A; Quintana, A (2003). Creación de hiperhistorias: una estrategia para promover la escritura. Ikala Revista de lenguaje y cultura, 8, 14, 59-78.

Clegg, C. (1994). Psychology and information technology: the study of cognition in organizations. British Journal of Psychology. 85, 4, 449 - 478.

Capoza, D.; Falvo, R.; Robusto, E.; Orlando, A. (2003). Beliefs about Internet: Methods of elicitation and measurement. Papers on Social Representation. 12, 1.1 ? 1.14. Recuperado en marzo 2, 2012, de http://www.psych.lse.ac.uk/psr/PSR2003/12_01Cap.pdf

De Arriba de la Fuente, J. (2008). Aprendiendo a resolver casos reales mediante la utilización de herramientas informáticas de aprendizaje y colaboración. Estudio experimental en un contexto de formación universitario. RUSC. Revista De Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 5, 2. Recuperado en marzo 2, 2012, de http://www.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v5n2-de-arriba

Fuente, A., Herrero, J., & Gracia, E. (2010). Internet y apoyo social: sociabilidad online y ajuste psicosocial en la sociedad de la información. Acción psicológica, 7, 1, 9-15.

Jelfs, A., & Colbourn, C. (2002). Do student?s approaches to learning affect their perceptions of using computing and information technologies. Journal of educational media, 27, 1-2, 41-53. doi: 10.1080/1358165020270104

Johnson, R. D., Marakas, G. M., & Palmer, J. W. (2008) Beliefs about the social roles and capabilities of computing technology: development of the computing technology continuum of perspective. Behaviour & Information Technology. 27, 2, 169-181. doi: 10.1080/01449290600959104

López-Mena, L. (2001) Aplicaciones de Internet en la formación de los estudiantes de Psicología: Estudio de caso. Revista de Psicología Universidad de Chile. 10, 1, 9-19.

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. London : Sage Publications.

Morales, M., Sziklai, G., Diaz, R., & Sharager, J. (1988). La formación profesional de los psicólogos en Chile. Análisis de la opinión de psicólogos y estudiantes de la carrera. Revista chilena de psicología. 1, 31 - 43.

Muñoz, M. (2006). Uso de tecnologías de información y comunicación en estudiantes de psicología. En J. Sánchez (Ed). Nuevas ideas en informáTICa educativa (Vol. 4, 163-171). Santiago de Chile : LOM.

Nava, R. (2007). Socialización del conocimiento académico con el uso de tecnologías de información y comunicación (TIC). Revista venezolana de información, tecnología y conocimiento. 4, 3, 41-56.

Ng?ambi D., & Hardman, J. (2004). Towards a knowledgesharing scaffolding environment based on learners? questions. British journal of educational technology. 35, 2, 187-196. doi: 10.1111/j.0007-1013.2004.00380.x

Ossa, C., Lagos, N. (2009). Validación de un recurso de historias hipermediales para el aprendizaje en afectividad y sexualidad. En J. Sánchez (Ed.). Nuevas Ideas en InformáTICa Educativa (Vol. 5, pp.171 - 176). Santiago de Chile: LOM.

Rivas, F., Tormos, M., & Martínez, B. (2005). Tecnología informática en asesoramiento vocacional. Psicothema. 17, 3, 392-399.

Rodríguez, G. & Gil Flores, J. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga : Ediciones Aljibe.

Rodríguez, A., Cifre, E., Salanova, M. (2004). Analizando el Flow: Experiencias óptimas en el uso de tecnolgía de la información y comunicación (TIC) en estudiantes. Novenes jornades de foment de la investigació. Fórum de Recerca Universitat Jaume I. 9., Recuperado en marzo 2, 2012, de http://www.uji.es/bin/publ/edicions/jfi9/psi/3.pdf

Sanabria, P. (2004). Características psicológicas de consumidores de cibersexo: Una Aproximación. Acta Colombiana de Psicología. 012, 19-38.

Sánchez, J., Cernuzzi, L., & Grau, I. (2003). Uso de agentes para hiperhistorias con niños ciegos. Actas 8vo. Taller Internacional de Software Educativo TISE 2003. pp. 1-11. Diciembre, Santiago de Chile.

Sigalés, C. (2004). Formación universitaria y TIC nuevos usos y nuevos roles. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 1, 1. Recuperado en marzo 2, 2012, de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v1n1-sigales.

Strauss, A. (1987). Qualitative analysis for social scientist. Cambridge : Cambridge University Press.

Tascón, C. (2002). La formación con las NTIC en la sociedad de la información y la comunicación: principios psicoinstruccionales. Anuario de filosofía, psicología y sociología. 4/5, 121-136.

Tavares, J., Cabral, A., Huet, I., Carvalho, R., Pereira, A., López I., & Caixinha, H. (2004). Internet-based learning tools : Development and learning psychology (DLP) experience. Systemics, CiberneTIC and informaTIC. 2, 1, 37-43. Recuperado en marzo 2, 2012, de http://www.iiisci.org/journal/CV$/sci/pdfs/P613435.pdf

Tomás, M., & Segovia, P. (2008). Las Tecnologías de Información y Comunicación como un Elemento clave de la comunicación entre el profesorado universitario. Archivos AnalíTICos de PolíTICas Educativas. 16, 10, Recuperado en marzo 2, 2012, de http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/35/161.

Topa, G. (2010). Presentación del monográfico: Psicología e Internet. Acción psicológica. 7, 1, 5-6.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |