Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
An exploratory analysis of the Inventario de Situaciones y Respuestas de Ansiedad (ISRA) [Inventory of Anxiety Situations and Responses (ISRA)] was carried out in order to get acquainted with the instrument's psychometric quality and behavior after having performed its adjustment to a Colombian context by means of expert judgment. The sample consisted of 333 people from different educational and socioeconomic backgrounds. Results show that the ISRA has high levels of internal consistency for the total scale (α = 0.92), and for each system response: cognitive α= 0.88, motor α = 0.77 and physiological α = 0.85. In relation to the internal structure of the instrument for the triple system response, two factors that correspond with the original structure are retained and explain 52% of the variance, whereas for the anxiety situations, a single factor is retained with very little accordance with the original. With the evidence obtained it is concluded that the instrument has adequate reliability and validity related to the triple response system, features that allow its use as an instrument to assess anxiety.
References
Abad, F., Olea, J., Ponsoda, V. & García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Editorial Síntesis.
Amorim, C. (1997). Estudio Transcultural de la Ansiedad: Adaptación del ISRA a la Población Brasileña. (Tesis Doctoral inédita). Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
Aragón, L., Contreras, O., & Tron, R. (2011). Ansiedad y Pensamiento Constructivo en Estudiantes Universitarios. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 3, 43-56. Recuperado el 2 de marzo de 2013, de http://www.revistas.unam.mx/index.php/jbhsi/article/view/27697
Cano, A., & Miguel, J. (1997). Inventario de situaciones y respuestas de ansiedad ISRA manual. (4ª. Ed.). Madrid: TEA
Cano, A., & Miguel, J. (1999). Evaluación de la ansiedad desde un enfoque interactivo y multidimensional: el inventario de situaciones y respuestas de ansiedad ISRA. Psicología Contemporánea, 6, 14-21. Recuperado el 18 de marzo 18 de 2008 de https://www.ucm.es/info/seas/autoeval.htm
Cano, A., & Miguel, J. (2001). Emociones y salud. Ansiedad y Estrés. 7, 111-121. Recuperado el 6 de marzo 6 de 2011 de http://www.psiquiatria.com/articulos/ansiedad/8652/
Cano, A & Miguel, J. (2002). Inventario de situaciones y respuestas de ansiedad ISRA manual. (5ª. Ed.). Madrid: TEA
Cano, A., Miguel, J., González H., & Iruarrizaga I. (1994). El afrontamiento de la ansiedad en las drogodependencias. Anales de Psicología 10, 145-156. Recuperado el 14 de febrero 14, 2008, de http://www.um.es/analesps/v10/v10_2/05-10_2.pdf
Copete, A., Jurado, L. & Gómez, I. (2000). Caracterización de la ansiedad en sujetos asmáticos de la ciudad de Cali a través del ISRA. Revista sonorense de Psicología, 14, 39-49. Recuperado el 6 de marzo 6 de 2011, de http://kunkaak.psicom.uson.mx/rsp/14-1-39-49.pdf
Endler, N. & Okada, M. (1975). A Multidimensional Measure of Trait Anxiety: The S-R Inventory of General Trait Anxiousness. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43, 319-329.
Endler, N. & Parker, J. (1992). Interactionism revisited: Reflections on the continuing crisis in the personality area. European Journal of personality, 6, 177-198.
Furlan, L. (2006). Ansiedad ante los exámenes. ¿Qué se evalúa y cómo? Evaluar, 6, 32-51. Obtenido el 17 de abril 17 de 2008, de http://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/533/473
Hiraldo, C. (2010). El ISRA como instrumento de medición en la Republica Dominicana. Ciencia y sociedad, XXXV (4), 588-594.
Losiak, W. (2005). Shapes of Anxiety. Analysis of Anxiety Profiles Measured with S-R Questionnaire. Ansiedad y Estrés, 11, 157-162.
Martínez, F., Cano, A., Castillo, J., Sánchez, J., Ortiz, B., & Gordillo, E. (1995). Una Escala Reducida de Ansiedad basada en el Inventario de Situaciones y Respuestas de Ansiedad (I.S.R.A.): Un estudio exploratorio. Anales de Psicología, 11,97-104. Recuperado el 15 de marzo de 2008, de http://www.um.es/analesps/v11/v11_1/08-11_1.pdf
Méndez, F., & Macia, D. (1994). Evaluación de los problemas de ansiedad. En R. Fernández (Ed.), Evaluación Conductual Hoy: Un enfoque para el cambio en psicología clínica y de la salud. (pp. 426-460). Madrid: Pirámide.
Moreno, C. & Martín, M. (2009). La ansiedad en parejas fértiles e infértiles. Ansiedad y Estrés. 15, 97-109.
Muñiz, J. (2010). Las teorías de los tests: teoría clásica y teoría de respuesta a los ítems. Papeles del Psicólogo, 31(1), 57-66.
Pérez, M. A. & Cano, A. (1998). Intervención en fobia social: caso clínico. Psicologia.COM [Online], 2 (2). Recuperado el 1 de agosto de 2008, de http://www.psiquiatria.com/psicologia/vol2num2/art_7.htm
Ramos, J. (2006). Evaluación del estilo cognitivo Dependencia/independencia de campo en el contexto de los problemas de ansiedad. Clínica y Salud, 17, 31-49.
Ximenez, C. (2010). Técnicas de agrupación. (Documento interno). Máster de Metodología en Ciencias del Comportamiento. Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.