Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
The analyzes carried out by Michel Foucault in the mid-1970s show the emergence of a disciplinary power in the West and the figure of the "mentally weak" in the educational field. This panorama drives the appearance of various theoretical elaborations and intervention modalities called by the author "psi function", which in the case of childhood reaches a remarkable productivity in France at the beginning of the 20th century. This article takes up these issues in order to investigate, in the case of Chile, the deployment of the psychological knowledge and practices that deal with those children who, for various reasons, fail to adapt to the rules imposed by the school system. A historiographic method was used, through the work of archiving and using primary sources with a complement of secondary sources. Among the findings, the crucial contributions of Wilhelm Mann, a German pedagogue and a pioneer figure of psychology in Chile regarding abnormal childhood at the beginning of the 20th century are analyzed. Based on this, a part of his production is explored and analyzed to illuminate the way in which Mann introduces himself into European institutional debates and models and begins to think about an intervention modality on children at the local level.
References
Agüero Correa, G. (1938). Psiquiatría e higiene mental infantil, nuestra experiencia. Acción Social, VII(66), 31-39.
Barrera, (2010). Orígenes de la psicología educacional chilena: 1885-1919. En M. A. Laborda & V. E. Quezada (Eds), Notas historicas de la psicologia en Chile (pp. 163-191). Santiago: Editorial Universitaria.
Binet, A. (1906). Introducción a la psicología experimental. Madrid: Daniel Jorró Editor.
Binet, A., & Simon, T. (1904). Méthodes nouvelles pour le diagnostic du niveau intellectuel des anormaux. L'Année Psychologique, 11, 191-244.
Binet, A., & Simon, T. (1907). Les enfants anormaux. Guide por l?admission des Enfants anormaux dans les clases de Perfectionnement. Paris: Colin.
Binet, A., & Simon, T. (1908). L'intelligence des imbéciles. L'Année Psychologique, 15, 1-147.
Caiceo, J. (2011). Pensamiento pedagógico en Chile en el siglo XX. Desde la escuela nueva al constructivismo. Teoria e Prática da Educação, 14(2), 7-20. Doi: 10.0000/rtpe.v14i2.16148
Campos, F. (1960). Desarrollo educacional. 1810-1960. Santiago: Editorial Andrés Bello.
Ciudad, M. (1989). El Instituto Pedagógico y la educación laica. Santiago: Universitaria.
Cox, C., & Gysling, C. (2009). La formación del profesorado en Chile.1842-1987. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
De la Barra, E. (1899). El embrujamiento alemán. Santiago: Establecimiento Poligráfico Roma.
Dirección Jeneral de Educación Primaria. (1920). Lei Nº 3,654 sobre Educación Primaria Obligatoria. Santiago: Imprenta Lagunas & Co.
Egaña, M. L. (2000). La educación primaria popular en el siglo XIX en Chile: una práctica de política estatal. Santiago: LOM.
Ferrari, F. (2018). De la locura a la enfermedad mental. Córdoba 1758-1930. Córdoba: Alethéia Clio.
Foucault, M. (1990). Las tecnologías del yo. Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (1999). Estrategias de Poder. Barcelona: Paidós.
Foucault, M. (2001). Los anormales. Curso en el College de France (1974-1975). Buenos Aires: FCE. (Trabajo original publicado en 1999)
Foucault, M. (2005). El poder psiquiátrico. Curso en el College de France (1973-1974). Buenos Aires: FCE. (Trabajo original publicado en 2003)
Foucault, M. (2014a). Historia de la sexualidad volúmen 1. Buenos Aires: Siglo XXI..
Foucault, M. (2014b). Defender la sociedad. Argentina: FCE.
Foucault, M. (2016). La sociedad punitiva. Buenos Aires: FCE.
Foucault, M. (2017). La verdad y las formas jurídicas. Barcelona: Gedisa.
Fuentealba, L. (1964). Valentín Letelier y el pensamiento educativo en la época de fundación del Instituto Pedagógico. Santiago: Universitaria.
García Yagüe, J. (2010). Entre la euforia y el desaliento. Las grandes aportaciones de Binet y su impacto en el desarrollo psicopedagógico del siglo XX. Tendencia Pedagógicas, 15, 1-28.
García, J.E. (2016). La introducción de la Escala de Inteligencia Stanford-Binet en el Paraguay. Interacciones, 2(1), 65-83. Doi: 10.24016/2016.v2n1.28
Goody, J. (2009). La evolución de la familia y el matrimonio. Valencia: Universitat de Valencia.
Huertas, R. (2008). Los laboratorios de la norma: medicina y regulación social en el estado liberal. Barcelona: Octaedro.
Huertas, R. (2011). En torno a la construcción local de la locura. Ian Kacking y la historia cutural de la psiquiatría. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 31(311), 413-437. doi: 10.4321/S0211-57352011000300004
Huertas, R. (2014). ¿Qué sabemos de? La locura. Madrid: Catarata.
Huertas, R., & del Cura, M. (1996). La categoría "infancia anormal" en la construcción de una taxonomía social. Asclepio, 48(2), 115-127.
Illanes, M. A. (1991). Ausente, señorita: el niño chileno, la escuela para pobres y el auxilio: 1890/1990: (hacia una historia social del siglo XX en Chile). Santiago: JUNAEB.
Kant, I. (1764/2018). Ensayo sobre las enfermedades de la cabeza. Madrid: Antonio Machado.
Labarca, A. (1939). Historia de la enseñanza en Chile. Santiago: Universitaria.
Lapoujade, M.N. (2015). El imprescindible ensayo de las enfermedades de la cabeza de Kant (1764). Ciencia Latinoamericana, 9(1), 107-113.
Larraín, J.I., & Larraín, J.J. (1871). Boletín de las principales leyes y decretos dictados desde Enero 1 de 1860 hasta Enero 1 de 1871. Valparaíso: Imprenta del Mercurio De Tornero y Letelier.
Larrosa, J. (1995). Escuela, poder y subjetivación. Madrid: La Piqueta.
Letelier, V. (1940). El instituto pedagógico. Misceláneas de estudios pedagógicos. Santiago: Instituto Cultural Germano Chileno.
Leyton, C., Palacios, C., & Sánchez, M. (2015). El bulevar de los pobres. Racismo científico, higiene y eugenesia, siglos XIX y XX. Santiago: Editorial Ocho Libros.
Lieberman, J.A. (2016). Historia de la psiquiatría. De sus orígenes, sus fracasos y su resurgimiento. Barcelona: Ediciones B.
Mann, W. (1905a). Jorje Enrique Schneider, su acción en el progreso de la Filosofía. Anales de la Universidad de Chile, 117, 1-17.
Mann, W. (1905b). La doctrina de Herbert Spencer i las directrices para el progreso de la educación. Anales de la Universidad de Chile, 116, 519-573. Doi:10.5354/0717-8883.2012.24256
Mann, W. (1906). Lecciones introductorias la pedagojia esperimental. Anales de la Universidad de Chile, 123, 226-321. doi: 10.5354/0717-8883.2012.24741
Mann, W. (1908). Memoria sobre la Instalación del Laboratorio de Psicología Experimental. Anales de la Universidad de Chile, 123, 279-340. doi: 10.5354/0717-8883.2012.24741
Mann, W. (1909). La organización del laboratorio chileno de psicolojía esperimental. Anales de la Universidad de Chile, 124, 665-688. doi: 10.5354/0717-8883.2012.24741
Mann, W. (1910). El cultivo de la individualidad en la enseñanza escolar. Anales de la Universidad de Chile, 127, 289-320. doi: 10.5354/0717-8883.2012.24741
Mann, W. (1912). Orientación jeneral sobre las anomalías mentales como base de su tratamiento pedagójico. Anales de la Universidad de Chile, 130, 593-626. Doi: 10.5354/0717-8883.2012.25469
Mann, W. (1915a). El espíritu jeneral i los ramos de enseñanza filosófica en el Liceo. Anales de la Universidad de Chile, 73, 643-707. doi:10.5354/0717-8883.2012.24295
Mann, W. (1915b). La enseñanza de la psicolojía i de la lójica en el Liceo. Anales de la Universidad de Chile, 73, 939-976. doi:10.5354/0717-8883.2012.24302
Mellafe, R. (1988). Reseña histórica del Instituto Pedagógico: cien años en la formación profesores. Santiago: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
Mellafe, R., & González, M.T. (2007). El Instituto Pedagógico de la Universidad de Chile. (1889-1981): su aporte a la educación, cultura e identidad nacional. Santiago: LOM.
Ministerio de Justicia, Culto e Instrucción Primaria (1833). Reglamento para la enseñanza i régimen interno de las escuelas elementales. En Boletín de leyes i decretos del gobierno (p. 349). Santiago: Imprenta Nacional.
Muel-Dreyfus, F. (1975). L'école obligatoire et l'invention de l'enfance anormale. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 1(1), 60-74. doi: https://doi.org/10.3406/arss.1975.2450
Muñoz, J. M. (1918). Historia elemental de la pedagojia chilena. Santiago: Sociedad Imprenta y Litografía Universo.
Noll, S. & Trent, J. (Ed). Mental Retardation in America: A Historical Reader. New York: New York University Press.
Núñez, J.A. (1883). Organización de escuelas normales. Santiago: Imprenta de la Librería Americana.
Núñez, J.A. (1890). Congreso pedagójico. Resúmen de las discusiones, actas i memorias presentadas al primer congreso pedagojico celebrado en Santiago de Chile. Santiago: Imprenta Nacional.
Parra, D. (2015). Un análisis historiográfico sobre las relaciones entre psicología y educación en Chile. 1889-1973. Revista de Historia de la Psicología, 36(2), 95-114. Recuperado de https://www.revistahistoriapsicologia.es/app/download/6022482711/5%20PARRA%20MORENO.pdf?t=1433431974
Postel, J. & Quétel, C. (coord.) (2000). Nueva historia de la psiquiatría. México: Fondo de Cultura Económica.
Ramírez, C., & Navarrete, G. (1932). Rómulo. J. Peña Maturana. Revista Pórtico. Publicación Extraordinaria Atacama. 127. Copiapó: Talleres Progreso.
Ravier, J. (2012). L´Evaluation des enseignants du primaire en France de 1835 à 1850. Spirale ? Revue de Recherches en ÿducation, 49, 37-51. doi: https://doi.org/10.3406/spira.2012.1107
Rojas Flores, J. (2010). Historia de la infancia en el Chile republicano, 1810-2010. Santiago: JUNJI.
Rosa, A., Huertas, J. A., & Blanco, F. (1996). Metodología para la historia de la psicología. Madrid: Alianza.
Salas, G. (2012). La influencia europea en los inicios de la historia de la psicología en Chile. Interamerican Journal of Psychology, 46(1), 99-110. doi: https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v46i1.185
Salas, G., & Lizama, E. (2013). Historia de la Psicología en Chile. 1889-1981. (2 Ed). La Serena: Universidad de La Serena.
Salas, G., Scholten, H., & Rey-Anacona, C. (2015). Nadie nace civilizado. En S. Saavedra, G. Salas, C. Cornejo & P. Morales (Eds), Resiliencia y calidad de vida. La psicología educacional en diálogo con otras disciplinas (pp. 61-73). Talca: UCM.
Salas, G., Norambuena, Y., Scholten, H., & Torres-Fernández, I. (2018). Psicología y educación en Chile. Problemas, perspectivas y vías de investigación. 1860-1930. Universitas Psychologica. 17(5), 1-14. doi: 10.11144/Javeriana.upsy17-5.pecp
Sánchez, J.J., & Valderrama-Iturbe, P. (2001). Psychology in Latin America: historical reflections and perspectives. International Journal of Psychology, 36(6), 384-294. doi: https://doi.org/10.1080/00207590143000216
Sánchez, M. (16 de septiembre 2014). La sabiduría de los fabricantes de sombreros. La inteligencia en la eugenesia chilena. Recuperado de http://nuevomundo.revues.org/67197
Sarmiento, D.F. (1896a). De la educación popular. Buenos Aires: Imprenta y Litografía Mariano Moreno.
Sarmiento, D.F. (1896b). Civilización o barbarie. Buenos Aires: Imprenta y Litografía Mariano Moreno.
Seguin, E. (1846). Traitement moral, hygiène et éducation des idiots et des autres enfants arriérés. Paris: Chez J.B Baillière.
Serrano, S., Ponce de León, M., & Rengifo, F. (2013). Historia de la educación en Chile (1810-2010) Tomo II, La educación nacional (1980-1930). Santiago: Taurus.
Smajda, E. (2013). La pareja y su historia. Buenos Aires: Biblos.
Tedesco, J.C., & Zacarías, I. (2011). Domingo Faustino Sarmiento. La vigencia de su pensamiento educativo. En D. F. Sarmiento (Ed), Educación popular (pp. 9-25). Buenos Aires: UNIPE.
Terigi, F. (2009). El fracaso escolar desde la perspectiva psicoeducativa: hacia una reconceptualizacio´n situacional. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 23-29. doi: https://doi.org/10.1080/00207590143000216
Tirapegui, L. (1925). El desarrollo de la inteligencia medida por el método Binet-Simon. Anales de Psicología, Segunda Serie, Tomo III, 453-591. doi: 10.5354/0717-8883.2012.25591
Urzúa, A., Vera-Villarroel, P., Zúñiga, C., & Salas, G. (2015). Psicología en Chile: análisis de su historia, presente y futuro. Universitas Psychologica, 14(3), 1125-1142. Doi: 10.11144/Javeriana.upsy14-3.pcah
Vial, M. C. (1912). Trabajos y actas del Primer Congreso Nacional de Protección a la Infancia. Santiago: Impr. Barcelona.
Voisin, F. (1843). De L´Idiotie chez les enfants et des autres particularités d´intelligence ou de caractére qui nécessitent pour eux une instructon et une éducation spéciales de leur responsabilité morale. Paris: Chez J.B Baillière.