How to Cite
Bringas Molleda, C., Rodríguez Díaz, F. J., & Herrero Díez, F. J. (2009). Responsibility and antisocial teen-age behavior as factors associated with school perform. Acta Colombiana De Psicología, 12(2), 69–76. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/279
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The academic success of teenagers is related to the time that they devote to studying, which in turn is determined by their level of responsibility as well as for their record of troublesome behavior. Thus, this study aims at examining the relationship between school performance, antisocial behavior and level of responsibility in a sample of 433 teenagers from Asturia (Spain) who attended different public educational centers. With this purpose three assessment instruments were used: A questionnaire that gathers information about school performance; a personality questionnaire (Big-Five) and an inventory for antisocial behavior (ICA). Findings showed that the adolescents’ self-informed antisocial behavior and the individual variable of responsibility affect both the school adjustment of our teenagers as well as their interest to devote their time to school learning. The study analyzes the implications of these findings and shows some guidelines for future research in this field.

Keywords:

References

Abril, V., Ruiz, Y., Prats, J. y Arolas, G. (2005). Factores promotores de la conducta violenta en la adolescencia, en J. Sobral, G. Serrano, y J. Regueiro (comps). Psicología Jurídica de la violencia y de género. Madrid: Biblioteca Nueva.

Arce, R., Fariña, F., Seijo, D., Novo, M. y Vázquez, M.J. (2005). Contrastando los factores de riesgo y protectores del comportamiento inadaptado en menores: Implicaciones para la prevención, en Centro de Investigación y Documentación Educativa (Ed.), Premios nacionales de investigación educativa 2004. (pp 17-50). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Arce, R. y Fariña, F. (2007). La responsabilidad parental en la conducta infractora del menor, en Fco. Javier Rodríguez y Carlos Becedóniz (Coord.), El menor infractor. Posicionamientos y realidades. (pp 80-90). Oviedo. Dirección General de Justicia. Principado de Asturias.

Bartholow, B., Sestir, M.A. y Davis, E.B. (2005). Correlates and consequences of exposure to video game violence: Hostile personality, empathy, and aggressive behaviour. Personality and Social Psychology Bulletin, 31 (11), 1573-1586.

Becedóniz, C. y Rodríguez, F.J. (2005). Factores primarios de éxito en programas de intervención con delincuentes juveniles. Análisis desde el pasado para la realidad del siglo XXI. En F. Fariña, R. Arce y M. Novo (Eds), Psicología Jurídica del Menor y de la Familia. (pp. 79-94). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. Colección Psicología y Ley.

Becedóniz, C., Rodríguez, F.J., Herrero, F.J., Paíno, S. y Chan, C. (2005) Reincidencia de menores infractores en la carrera delictiva. Investigando factores de las problemática familiar, en J. Sobral, G. Serrano, y J. Regueiro (comp), Psicología jurídica de la violencia y de género. (pp. 99-108). Madrid: Biblioteca Nueva.

Beland, K.R. (1996). A schoolwide approach to violence prevention, en R.L. Hampton, P.A. Jewkins, y T.P. Gullota (eds), Preventing Violence in America. Thousand Oaks: Sage.

Benet- Martínez, V. y John, O.P. (1998). Los cinco grandes across cultures and ethnic groups: Multitrait multimethod analices of the big five in Spanish and English. Journal of Personality and Social Psychology, vol 75 (3), 729-750.

Bringas, C., Herrero, F.J., Cuesta, M. y Rodríguez, F.J. (2006). La conducta antisocial en adolescentes no conflictivos: Adaptación del inventario de conductas antisociales (ICA). Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 11 (2), 1-10.

Bringas, C. (2007). Medios de comunicación electrónicos y conducta antisocial en los jóvenes del Principado de Asturias. Tesis Doctoral sin publicar. Universidad de Oviedo.

Bringas, C., Rodríguez, F.J. y Herrero, F.J. (2008) Adaptación y motivación escolar: Análisis de la influencia del consumo de medios electrónicos de comunicación por adolescentes. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 141-153.

Bringas, C. Ovejero, A., Herrero, F.J. y Rodríguez, F.J. (2009). Medios electrónicos y adaptación comportamental adolescente. Relación entre ocio y rendimiento escolar. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 17 (1-2), 131-139.

Buote, C.A. (2001). Relations of autonomy and relatedness to school functioning and psychological adjustment during adolescence. Disertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 62 (1).

Castells, P. y Bofarull, I. (2002). Enganchados a las pantallas: Televisión, videojuegos, Internet y móviles. Barcelona: Planeta, S.A.

Clemente, M., Vidal, M.A. y Espinosa, P. (1999). Repercusiones psíquicas en los menores del visionado mediático de espectáculos taurinos. Madrid: Defensor del menor en la comunidad de Madrid.

Chico, E. (2000). Búsqueda de sensaciones. Psicothema, 12 (2), 229-235

Cohen, D. (1998). La violencia en los programas televisivos. Revista Latina de Comunicación Social, 6.

Espinosa, P., Clemente, M. y Vidal, M.A. (2004). Efectos de los medios de comunicación sobre la conducta antisocial y violencia en menores, en Encuentros en psicología social, 2 (1), (pp. 402-407). Ediciones Aljibe, S.L.

Farrington, D.P. (1989). Self-reported and official offending from adolescence to adulthood, en MW Klein (Ed.). Studies of psychosocial risk: The power of longitudinal data. (pp.158-183). Dordrecht: Kluwer.

Farrington, D. P. (2000). Adolescent violence: Findings and implications from the Cambridge Stude. En G. Boswell (Ed.), Violent Children and Adolescents: Asking the question why. (pp. 19-35). London: Whurr Publishers.

Florenzano, R. (2002). El adolescente y sus conductas de riesgo. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Fullana, J. (1996). La prevención del fracaso escolar: un modelo para analizar las variables que influyen en el riesgo de fracaso escolar. Bordón 48 (2).

Funk, J.B. y Buchman, D. (1995). Video Games Controversies. Pediatric Annals, 24, 91-94.

Garaigordobil, M. (2005). Conducta antisocial durante la adolescencia: Correlatos socio-emocionales, predictores y diferencias de género. Psicología Conductual, 13 (2), 197-215.

García, M.V., Alvarado, J. y Jiménez, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: Regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12 (2), 248-252.

Gentile, D., Lynch, P., Linder, J. y Walsh, D. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school perfomance. Journal of Adolescence, 27, 5-22.

Ibabe, I., Jaureguizar, J. y Díaz, O. (2009). Adolescent violence against parents. Is it a consequence of gender inequality?. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 1 (1), 3-24.

Kaplan, H.B. (1995). Drugs, crime and other deviant adaptations: Longitudinal studies. Nueva York: Plenum.

Kaplan, D.S., Liu, X. y Kaplan, H.B. (2001): Influence of parents´ self-feelings and expectations on children´s academic performance. Journal of Educational Research, 94, 360-370.

Lozano, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en la educación secundaria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1 (1), 43-66.

Moral, M, Rodríguez, F.J. y Sirvent, C. (2006). Factores relacionados con las actitudes juveniles hacia el consumo de alcohol y otras sustancias psicoactivas. Psicothema, 18 (1), 52-58.

Nicholls, J.G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Ovejero, A. y Rodríguez, F.J. (2005) (Coord). La convivencia sin violencia. Recursos para educar. Sevilla: MAD.

Romero, E., Sobral, J. y Luego, M.A. (1999). Personalidad y delincuencia: Entre la biología y la sociedad. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Rutter, M. (1996). Transitions and turning points in developmental psychopathology: As applied to the age span between childhood and mid-adulthood. International Journal of Behavioural Development, 19, 603-626.

Rutter, M; Giller, H. y Hagell, A. (2000). La conducta antisocial de los jóvenes. Madrid: Cambridge University Press.

Sobral, J; Romero, E; Luengo, A. y Marzoa, J. (2000). Personalidad y conducta antisocial: Amplificadores individuales de los efectos contextuales. Psicothema, 12(4), 661-670.

Tejeiro, R. y Pelegrina, M. (2003). Los videojuegos: Qué son y cómo nos afectan. Barcelona: Ariel.

Urra, J., Clemente, M. y Vidal, M.A. (2000). Televisión: Impacto en la infancia. Madrid: Siglo XXI.

Yubero, S., Serna, C. y Martínez, I. (2006). Fracaso escolar y violencia en la escuela: Factores psicológicos y sociales. –Boletín Informativo de Trabajo Social, 9.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |