Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
This paper analyzes problem solving in psychology students on cognitive and social-cognitive aspects. The objective is to examine the method whereby these students are educated in problem-solving processes through the development of three cognitive tasks: productive thinking (creative), heuristic strategies in mathematical games and entertainment, and structuring situation in socio-cognitive conflict. The theoretical foundations are cultural-historical psychology, cognitive computational science and cognitive social psychology. The work comprises three stages: pre-test, intervention sessions (experimental condition) and post-test. In the pre-test – post-test the initial and final states are assessed. The intervention sessions involve, namely, the method of instrumental mediation (material tools, semiotic instruments and other subjects), the heuristic procedure “means-end-analysis”, the conceptualizations on structuring or creative conflict of a cognitive activity, and the proximal development zone. Research results are presented in the so-called Contingency Tables, where the activity, development and progress of students in cognitive tasks can be observed.
Keywords:
References
Bourne, L.E., Ekstrand, B.R., y Dominowski, R.I. (1975). Psicología del pensamiento. México: Trillas.
Cole, M. (1999). Psicología Cultural. Una disciplina del pasado y del futuro. Madrid: Morata.
De Paolis, P., y Mugny, G. (1988). Regulaciones relacionales y sociocognitivas del Conflicto Sociocognitivo. En G. Mugny y J.A. Pérez, Psicología Social del Desarrollo Cognitivo, pp. 119-137. Barcelona: Anthropos.
Echeita, G. (1988). Interacción social y desarrollo de conceptos sociales. En G. Mugny y J.A. Pérez, Psicología Social del Desarrollo Cognitivo, pp. 243-261. Barcelona: Anthropos.
Galperin, P. (1959). Desarrollo de las investigaciones sobre la formación de las acciones mentales. La ciencia psicológica en la URS, vol.1, pp. 446-463. Moscú: Academia de Ciencias Pedagógicas de la RSFSR (En ruso).
Galperin, P. (1969). Stages in the development of mental acts. En M. Cole & I. Maltzman (Eds.), A handbook of contemporary soviet psychology, pp. 249-273. New York: Basic Books.
Galperin, P. (1987). Sobre la investigación del desarrollo intelectual. En M. Shuare y V. Davídov (compiladores), La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Antología, pp. 125-142. Moscú: Progreso.
Haugeland, J. (1988). La Inteligencia Artificial. México: Siglo Veintiuno Editores.
Luria, A.R. (1980). Los procesos cognitivos. Análisis SocioHistórico. Barcelona: Fontanella. Conducta Humana, núm. 39.
Luria, A.R. (1985). Lenguaje y pensamiento. Barcelona: Martínez Roca.
Mayer, R.E. (1985). El futuro de la psicología cognitiva. Madrid: Alianza.
Mayer, R.E. (1986). Pensamiento, resolución de problemas y cognición. Barcelona: Paidós.
Micheline, T.H., y Chi, R.G. (1986). Capacidad de Resolución de Problemas. En R.J. Stenberg. Las capacidades humanas: Un enfoque desde el procesamiento de la información, pp. 293-322. Barcelona: Labor.
Montealegre, R. (2005). La Actividad Humana en la Psicología Histórico-Cultural. Revista Avances en Psicología Latinoamericana, 23, 33-42.
Montealegre, R. (2007). La Solución de Problemas Cognitivos. Una Reflexión Cognitiva Sociocultural. Revista Avances en Psicología Latinoamericana, 25(2), 20-39.
Montealegre, R. (2010). La Psicología Histórico-Cultural. Revista Nuestro Vínculo, 16(2), 40-44.
Newell, A., y Simon, H.A. (1956). La máquina de la teoría lógica. Conferencia en el Simposio sobre Teoría de la Información (10-12 septiembre). Instituto de Tecnología de Massachusetts – MIT-.
Newell, A., y Simon, H.A. (1972). Human problem-solving. Englewood Cliffs, N. J: Prentice-Hall.
Piaget, J. (1995). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. México, España, Argentina: Siglo Veintiuno.
Simon, H.A. (1974). How big is a chunk. Science, 183, 482-488.
Vygotski, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica – Grijalbo.
Vygotski, L.S. (1934/1993). Pensamiento y Lenguaje, En L.S. Vygotski, Obras Escogidas, II. Madrid: Aprendizaje Visor.
Vygotski, L.S. (1931/1995). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores, En L.S. Vygotski, Obras Escogidas, III. Madrid: Aprendizaje Visor.
Wertsch, J. V. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.