How to Cite
Rodríguez Salazar, M. C., & Montoya, J. C. (2006). Training in the maintenance of attention in sportsmen and women, and their effectiveness of yield. Acta Colombiana De Psicología, 9(1), 99–112. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/416
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The goal of this research is to verify if training in the maintenance of attention with visual and auditive distractor stimuli improves the effectiveness of yield in college and leagues sportsmen and women from different sport disciplines from Boyacá department (Colombia). A pre-test post-test pre-experiment was carried out with two experimental groups and a control group. Attention processes were evaluated by means of Faces Test, the Toulouse-Piéron Test, and the Stroop Test. The results do not allow to explain the differences found in the attentional tests from different training programs, but explain the sport yield, which significantly improved in both experimental groups with respect to the group control.

Keywords:

References

Abernethy, B. (2001). Attention. En: Singer, R., Hausenblas, H. y Janelle, C. (2a ed). Handbook of sport psychology (pp.53-85) New York: Wiley.

American Psychological Association (2002). Ethical principles of psychologist and code of conduct. Recuperado: 22 de agosto de 2004. De: https://www.apa.org/ethics/code2002.html.

Armas, M., (2005). Investigaciones de la Tarea Stroop en Trastornos Alimenticios. Recuperado el 2 de junio de 2005 de: http://coplaspalmas.org/07biblio/clinic/clinic15.pdf

Cambell, D. & Stanley, J. (1968). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires. Amarroctus.

Dosil, J. (2004). Psicología de la actividad física y del deporte. Atención y concentración, (pp. 177-198). Madrid. Mc Graw Hill.

Estallo, J.M. (1997). Videojuegos, personalidad y conducta. Recuperado: 17 de enero de 2000. De: https://www.geocities.com/hotspring/6416/spectrum/videojuegos.html.

García, S.Y. (2004) Construyendo Psicología del Deporte, Entrenamiento en concentración y Visualización en Tenis, (pp.126-130). Bogotá. Lukas editores.

Golden, C. (1978) Test de colores y palabras de Stroop, traducción y adaptación: departamento I + D de TEA Ediciones. Madrid. TEA ediciones S.A.

González J.L & Gil JC. (1997) La Cartografía Cerebral en los Procesos Cerebrales en Deportistas de Elite, Revista INFOCOES, Madrid año 2 No. 3.

González, J.L. (1997). Entrenamiento psicológico en los deportes, Concentración: focalización de la atención (pp.63-70). Madrid. Editorial Biblioteca Nueva.

Kubitz, K., & Pothakos, K. (1997). Does aerobics exercise decrease brain activation? Journal of Sport and Exercise Psychology, 19, 291-301.

Martin, G. & Pear, J. (1999). Modificación de conducta qué es y cómo aplicarla (pp.139-140). Madrid. Prentice Hall.

McAuliffe, J. (2004). Differences in Attentional Set between Athletes and Nonathletes. The Journal of General Psychology Provincetown, 131 (4), 426-437. Recuperado el 2 de mayo de 2005. de: http://proquest.umi.com/pqdweb?did=712604911&Fmt=4&clientId=57398&RQT=309&VName=PQD.

Mendelson, D. (2000). Test de Toulouse-Pieron aplicado a Jugadores de Fútbol Profesionales del Club El Porvenir, años 96 y 98. Recuperado el 2 de junio de 2005 de: http://efdeportes.com/efd18a/toulouse.htm

Montoya, J.C. (2002). Estudio de la práctica de los videojuegos y su influencia en los valores sociales del adolescente escolar. Tesis de grado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja.

Navarro, J., Marchena, E., Alcalde, C., Ruiz, G., Llorens, I., & Aguilar, M. (2003). Improving attention behavior in primary and second school children with a computer assistant instruction procedure. International journal of psychology, 8 (6), 359-365.

Nideffer, R.M. (1990). Use of the Test of Attentional and interpersonal Style (TAIS) in sport. The Sport Psychologist, 4, 285-300.

Pal, E.R. (1986). Diccionario de Psicología. Buenos Aires. Ediciones Orbis S.A.

Radlo, S., Steinberg, G., Singer, R., Barba, D., & Melnikov, A. (2002). The influence of an attentional focus strategy on alpha brain wave activity, heart rate, and dart-throwing performance. International Journal of Sport Psychology, 33, 205-217.

Ramírez, W., (2002). Niveles de Neuro funcionamiento Neuropsicológico: Atención, Memoria y Capacidad Intelectual en Jugadores de Baloncesto Colombianos. Recuperado el 2 de junio de 2005 de: http://efdeportes.com/efd66/neurop.htm

Rodríguez, M., Salazar, W. (2002). Juicio Arbitral y Desempeño Cognoscitivo Asociados con Deshidratación en Árbitros de Fútbol. Recuperado el 2 de junio de 2005 de: http://abacolombia.org.co/3cip/programa/deporte/resumenes/simposios/simposio2deportiva.htm

Singer, R.N., Cauraugh, J.H., Tennant, L.K., Murphey, M., Chen, D., & Lidor. R. (1991). Attention and distractors: Considerations for enhancing sport performances. International Journal of Sport Psychology, 22, 95-114.

Thurstone, L.L. y Yela, M. (1988), Tests de percepción de diferencias “Caras”. Madrid. TEA Ediciones.

Toulouse, E. y Pieron, H. (1992). Prueba perceptiva y de atención. Madrid: TEA Ediciones.

Ucha, F. (1998). Número limitado de sujetos en los estudios como dificultades metodológicas. Recuperado: 2 de mayo de 2004. De: http://www.efdeportes.com/ Revista Digital, Buenos Aires, Año 10 N° 68, 2004.

Van Rossum, J. (1998). The psychology of Concentration in Sport Performers: a cognitive analysis. Recuperado: 2 de mayo de 2005. De: http://proquest.umi.com/pqdweb?did=33605789&Fmt=3&clientId=57398&RQT=309&VName=PQD High Ability Studies Abingdon: Jun 1998. Vol. 9, Iss. 1, p. 125 (4 pp.).

Weinberg, R. & Gould, D. (1996) Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio, Concentración, (pp. 387-416). Barcelona. Ariel Psicología Editores.

Reference by

Most read articles by the same author(s)

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |