How to Cite
Beltrán P., J. E., Cañon D., W., Rengifo A., L. A., & Vargas E., N. M. (2000). Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. Acta Colombiana De Psicología, (3), 53–62. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultural Developmental Theo­ries; mainly Vigotsky's position related to the Zone of Proximal Development. The proposal includes the description of all the curriculum aspects, the possibility to carry it out and to make the adjustments for its practical improvement.

 

References

Bain, B (1983). The sociogenesis of language and human conduct. New York: Plenum. Bautista, C (1993).Desarrollo del niño menor de siete años. Bogotá: Universidad Católica.

Black, G (1977). La determinación social de la actividad psíquica específicamente Humana. Buenos Aires: Stokoe.

Comes (1991). Lectura y libros para niños especiales.

Fontana, D. (1990). Fracaso en el logro académico. En Gale, A y Chapman, J. Psicología y problemas sociales. México: Trillas.

Liebert, R., Palous, M., y Straus, G. (1974). Developmental Psycbotogy. Englendwoods: Prentice Hall.

Ortiz, N. (1993). Diseño y normalización de la escala abreviada de desarrollo. Edad 1 para valoración del niño de 5 años. Ministerio de Salud de Colombia Unicef.

Vargas, N. Scoppeta, O. (1995). Evaluación del currículo de la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Investigación Institucional: Santafé de Bogotá.

Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires. Troquel.

Vygotsky, L.S. (1931). Historia de las funciones psíquicas superiores. En Compilación de obras (vol. 3) Moscú: Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas.

Vygotsky, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Critica: Barcelona.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |