How to Cite
Medina-Arboleda, I. F., & Páramo, P. . (2024). Declaraciones de asociaciones profesionales en Latinoamérica sobre el cambio climático. Acta Colombiana De Psicología, 27(2), 1–10. https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.2.0
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

References

American Psychological Association Task Force on Climate Change (2022a). Addressing the climate crisis: An action plan for psychologists (summary). American Psychologist, 77(7), 799-811. https://doi.org/10.1037/amp0001041

American Psychological Association Task Force on Climate Change (2022b). Addressing the climate crisis: An action plan for psychologists. APA Task Force on Climate Change.

https://www.apa.org/science/about/publications/climate-crisis-action-plan.pdf

Banco Mundial (s. f.). Soluciones climáticas eficaces [Página web]. Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/es/news/immersive-story/2023/12/01/climate-solutions-that-work?cid=ECR_E_NewsletterWeekly_ES_EXT&deliveryName=DM203274

Braga, A. P. de A., Martins-Silva, P. de O., Avellar, L. Z., Tristão, K. G., & Ribeiro-Neto, P. M. (2018). Produção científica sobre psicologia dos desastres: Uma revisão da literatura nacional. Estudos de Psicologia (Natal), 23(2), 179-188.

https://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20180018

Braithwaite, I. (2014). The Doha Declaration on Climate, Health and Wellbeing - ‘Health must

be central to climate action’. Global Climate and Health Alliance. https://policycommons.

net/artifacts/4444634/the-doha-declaration-on-climate-health-and-wellbeing/

/

Cruz, N., & Páramo, P. (2020). Educación para la mitigación y adaptación al cambio climático en América Latina. Educación y Educadores, 23(3), 469-489. https://dx.doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.6

Cudina, J. N., Gómez, A. M. R., Mejía, A., Mejía, C. C., Ossa, J. C. O., Carbonell, O. A., Arango-Cáladg, C., Barreto-Galeano, M. I., Palacio-Sañudo, J. E., Hincapié, Á. E., López-López, W., Aguilar-Bustamante, M. C., Brittok, D., Villa-Gómez, J. D., Botero-Gómez,P., Diaz-Gómez, Á., Pérez-Arizabaleta, M. M., Moncayo. J. E., Caycedo, C., … & Granada, H. (2022). Un manifiesto por el devenir de la psicología en Colombia. El giro de una disciplina instituida a una instituyente. Teoría y Crítica de la Psicología, (18), 201-245. http://www.teocripsi.com/ojs/index.php/TCP/article/view/396/371

D’Amato, G., Holgate, S. T., Pawankar, R., Ledford, D. K., Cecchi, L., Al-Ahmad, M., Al-Enezi, F., Al-Muhsen, S., Ansotegui, I., Baena-Cagnani, C. E., Baker, D. J., Bayram, H., Bergmann, K. C., Boulet, L., Buters, T. M. J., D’Amato, M., Dorsano, S., Douwes, J., Finlay, S. E… & Annesi-Maesano, I. (2015). Meteorological conditions, climate change, new emerging factors, and asthma and related allergic disorders. A statement of the World Allergy Organization. World Allergy Organization Journal, 8(25), 1-52.

https://doi.org/10.1186/s40413-015-0073-0

Gifford, R., & Nilsson, A. (2014). Personal and social factors that influence pro‐environmental concern and behaviour: A review. International Journal of Psychology, 49(3), 141-157. https://doi.org/10.1002/ijop.12034

Global Psychological Alliance (2022). Resolution. The Global Psychology Alliance.

https://www.apa.org/international/networks/global-psychology-alliance/resolution-

english.pdf

Henríquez, D., Morales, A. U., & López, W. L. (2020). Fusión de identidad: Una revisión

sistemática. Acta Colombiana de Psicología, 23(2), 410-437. https://doi.org/10.14718/

ACP.2020.23.2.15

Instituto de Hidrología Meteorología y Estudios Ambientales [IDEAM] (2010). Estrategia

nacional de educación, formación y sensibilización de públicos sobre cambio climático. IDEAM,

Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. https://www.minambiente.

gov.co/wp-content/uploads/2022/01/Estrategia-Nacional-de-Educacion.pdf

Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC] (2021). Summary for Policymakers. En V. Masson-Delmotte, P. Zhai, A. Pirani, S. L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M. I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J. B. R. Matthews, T. K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu y B. Zhou. (Eds.), Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of

the Intergovernmental Panel on Climate Change (pp. 3-32). Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/9781009157896.001

López, W., Tortosa, F., Santolaya, F., Tortosa, M., Santolaya Prego de Oliver, J., & Aguilar-Bustamante, M. C. (2021). Historia, dificultades y retos de la Federación Iberoamericana de Asociaciones de Psicología. Papeles del Psicólogo, 42(1), 67-78. https://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol2021.2951

Medina-Arboleda, I. F. (2022). Revisiones sobre la crisis climática en la psicología latinoamericana. Acta Colombiana de Psicología, 25(1), 5-6. http://www.doi.org/10.14718/

ACP.2021.25.1.1

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible (2018). Análisis y Recomendaciones para la

Revisión, Actualización e Implementación de la Estrategia Nacional de Educación, Formación

y Sensibilización de Públicos sobre Cambio Climático, en el Marco de la Política Nacional

de Cambio Climático y la Política Nacional de Educación Ambiental.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. https://www.minambiente.gov.co/wp-content/uploads/2022/01/Analisis-Estrategia-Nacional-de-Educacion.pdf

Myers, S. S., Pivor, J. I., & Saraiva, A. M. (2021). The São Paulo declaration on planetary health. The Lancet, 398(10308), 1299. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)02181-4

Office for Climate for Education (s. f.). Proyecto ALEC (América Latina para la Educación Climática). Office for Climate for Education. https://www.alec.oce.global/es/proyectos/alec

Páramo, P., & Burbano, A. (2021). Diseño de macro y metacontingencia para la promoción del comportamiento proambiental y urbano responsable. CES Psicología, 14(1), 36-48. https://doi.org/10.21615/cesp.14.1.4

Peña, T. (2009). La formación en investigación en Psicología. En. C. Carpio. (Coord), Investigación, formación y prácticas psicológicas (pp. 1-22). Universidad Nacional Autónoma de México.

Sánchez, L., & Reyes, O. (2015). Medidas de adaptación y mitigación frente al cambio climático en América Latina y el Caribe: Una revisión general. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/39781-medidas-adaptacion-mitigacion-frente-al-cambio-climatico-america-latina-caribe

Sandoval-Escobar, M. (2012). Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(1), 181-196. https://core.ac.uk/download/pdf/229322005.pdf

Sandoval-Escobar, M. & Páramo, P. (2020). Análisis del discurso ambiental intersectorial en la educación superior en Colombia. En I. F. Medina-Arboleda, I. Barreto, D. R. Aguilar- Pardo y M. C. Sandoval-Escobar (Eds.), Perspectivas y contextos de la prosocialidad (285-310). Universidad Católica de Colombia, Fundación Universitaria Konrad Lorenz. https://doi.org/10.14718/9789585133471.2020

Sapians, R., & Ugarte, A. M. (2017). Contribuciones de la Psicología al abordaje de la dimensión humana del cambio climático en Chile (Primera parte). Interdisciplinaria, 34(1), 91-105. http://www.ciipme-conicet.gov.ar/ojs/index.php?journal=interdisciplinaria&page=article&op=view&path%5B%5D=280&path%5B%5D=36

Shaw, E., Walpole, S., McLean, M., Alvarez-Nieto, C., Barna, S., Bazin, K., Behrens, G., Chase, H., Duane, B., El Omrani, O., Elf, M., Faerron Guzmán, C. A., Falceto de Barros,

E., Gibbs, T. J., Groome, J., Hackett, F., Harden, J., Hothersall, E., Hourihane, M., … &

Woollard, R. (2021). AMEE Consensus Statement: Planetary health and education for

sustainable healthcare. Medical Teacher, 43(3), 272-286. https://doi.org/10.1080/014215

X.2020.1860207

Secretaría de Educación Distrital de Bogotá (2009). Código de ética para los docentes del distrito. Secretaría de Educación Distrital de Bogotá. https://etico.iiep.unesco.org/sites/default/files/2019-02/colombia__bogota_2009_codigo_de_etica_para_los_docentes.pdf

Sierra-Barón, W., & Meneses, A. L. (2018). Comportamiento proambiental en el trabajo: una revisión. En Ascofapsi (Ed.), 2 Cuadernos de Ciencias Sociales. Investigación en Psicología, (pp. 221-249). Editorial Ascofapsi. https://editorial.ascofapsi.org.co/product/2-cuadernos-de-ciencias-sociales-investigacion-en-psicologia/

Sigal, M. J., & Pettit, M. (2012). Information overload, professionalization, and the origins of the Publication Manual of the American Psychological Association. Review of General Psychology, 16(4), 357-363. https://doi.org/10.1037/a0028531

Unesco (2010). Climate change education for sustainable development: the UNESCO climate change initiative. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190101

Unesco (2013). Education Sector Technical Notes. Climate Change Education. Unesco. https://

unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000222117

Unesco (2016). CLIMATE Action for Empowerment. Guidelines for accelerating solutions through

education, training and public awareness. Unesco. https://unfccc.int/sites/default/files/

action_for_climate_empowerment_guidelines.pdf

Unesco (2017). UNESCO at COP23: climate change education. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260083

Unesco (2021). Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_spa

Wollscheid, S., & Tripney, J. (2021). Rapid Reviews as an Emerging Approach to Evidence Synthesis in Education. London Review of Education, 19(1). https://doi.org/10.14324/LRE.19.1.32

World Meterorological Organization (2023). Provisional State of the Global Climate 2023. WorldMeterorological Organization. https://wmo.int/sites/default/files/2023-11/WMO%20Provisional%20State%20of%20the%20Global%20Climate%202023.pdf

World Organization of Family Doctors (2019). Declaration calling for family doctors of the world to act on planetary health. World Organization of Family Doctors. https://www.wonca.net/site/DefaultSite/filesystem/documents/Groups/Environment/2019%20Planetary%20health.pdf

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |