How to Cite
Galicia Moyeda, I. X., Robles Ojeda, F. J., & Sánchez Velasco, A. (2015). Effects of phonological activities on vocabulary, psycholinguistic abilities and reading processes in first grade children. Acta Colombiana De Psicología, 18(2), 29–40. https://doi.org/10.14718/ACP.2015.18.2.3
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

Literacy acquisition involves different processes that can be stimulated in everyday contexts like home and that can also be favored by schooling. Work was carried out with a group of first grade children at a school setting during six months, through activities favoring phonological processing, with the aim of observing their impact on the phonological awareness, psycholinguistic abilities, and vocabulary and reading skills in these children. Generally, results of the Student’s-t test reveal that such activities encourage phonological awareness, vocabulary and some psycholinguistic abilities. A distinction was subsequently drawn between children who had acquired literacy towards the end of the school year and those who had not done so. Results from Mann-Whitney’s U and Spearman’s rho suggest that, unlike vocabulary and psycholinguistic abilities, the level of phonological awareness with which children start their reading instruction could have been an important element in such an achievement. It is also revealed that, in performing tasks involving the auditory channel, the performance of children who do not read is lower than in tasks involving the visual channel.

Keywords:

References

Arnaiz, P., Castejón, J. L. & Ruiz, M.S. (2002). Influencia de un programa de desarrollo de habilidades psicolingüísticas en el acceso a la lectoescritura. Revista de Investigación Educativa, 20 (1), 189-208.

Ballesteros, S. & Cordero, A. (2001) Test Illinois de Aptitudes Psicolingüísticas. Adaptación española del Illinois Test of Psycholinguistic Abilities de Kirk, S., McCarthy, J. y Kirk, W.: Madrid, TEA.

Bravo, L. (2004). La conciencia fonológica como una posible zona de desarrollo próximo para el aprendizaje de la lectura inicial. Revista Latinoamericana de Psicología, 36, 1, 21-32.

Bravo, L., Bermeosolo, J. & Pinto, A. (1992). Procesamiento auditivo-fonémico y comprensión lectora silenciosa en un grupo de disléxicos. Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 24, núm. 3,, pp. 275-292.

Bravo, L., Villalón, M. y Orellana, E. (2006). Diferencias en la predictividad de la lectura entre primer año y cuarto año básicos. Psykhe, 15 (1), 3-11.

Cuadro, A. & Trías, D. (2008). Desarrollo de la conciencia fonémica. Revista Argentina de Neuropsicología, 11, 1-8.

Cuetos, F., Rodríguez, B & Ruano, E, (2004). Evaluación de los procesos lectores. PROLEC. Madrid, TEA.

Dalurzo, M. J. & González, L. A. (2004) El vocabulario y el rendimiento académico en G. Vázquez (Coord.). Español con fines académicos: de la comprensión a la producción de textos. Madrid, Edinumem. 87-97.

Defior, S. (2008). Facilitar el aprendizaje inicial de la lectoescritura. Papel de las habilidades fonológicas. Infancia y Aprendizaje, 31, 3, 333-354.

Diuk, B; Borzone, A. M. y Ledesma, R. (2010). Conocimiento de vocabulario, representaciones fonológicas y sensibilidad en niños pequeños de distinto sector social de procedencia. SUMMA Psicológica, 7 (1), 33- 50.

Dunn, L., Padilla, I, Lugo, D. & Dunn, L. (1986) Test de Vocabulario en Imágenes Peabody. (TVIP) Adaptación Hispanoamericana del Peabody Pictures Vocabulary Test. Minenesota: American Guidance Service, Publisher’s Building.

Flórez-Romero, R, Restrepo, M. A. & Schwanenflugel, P. (2009). Promoción del alfabetismo inicial y prevención de las dificultades en la lectura: Una experiencia pedagógica en el aula de preescolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 27 (1), 79-96.

González, M. J. & Delgado, M. (2009). Rendimiento académico y enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura en educación infantil y primaria: un estudio longitudinal. Infancia y Aprendizaje, 32, 3, 265-276.

Herrera, V. (2005). Habilidad lingüística y fracaso lector en los estudiantes sordos. Estudios Pedagógicos, 31, 2, 121-135.

Herrera, L., Defior, S. & Lorenzo, O. (2007). Intervención educativa en conciencia fonológica en niños prelectores de lengua materna española y tamazight. Comparación de dos programas de entrenamiento. Infancia y Aprendizaje, 2007, 30 (1), 39-54.

Hesketh, A., Adams, C. & Nightingale, C, (2000). Metaphonological Abilities of Phonologicallly Disordered Children. Educational Psychology, 20, 24, 483-498.

Jiménez, J.E. & Ortiz, M. R. (2000). Conciencia metalingüística y adquisición lectora en la lengua española. The Spanish Journal of Psychology, 3 81), 37-46.

Kavale, K. (1981). Functions of the Illinois Test of Psycholinguistic Abilities (ITPA): Are they trainable? Exceptional Children, 47 (7), 496-510.

Kirk, S. A., McCarthy, J. J. & Kirk, W. D.(1961). The Illinois Test of Psycholinguistic Abilities, Urbana 111, 1961 (rev. 1968), Univ. of Illinois Press.

Lorenzo, J. R. (2001) Procesos cognitivos básicos relacionados con la lectura. Primera parte: La conciencia fonológica. Interdisciplinaria, 18 (1) 1-33.

Macià, M (2012). Vocabulario y Conciencia Fonológica. Tesis de Maestría en Educación Infantil. Universidad Internacional de la Rioja. Facultad de Educación. Barcelona.

Márquez, J. & De La Osa, P. (2003). Evaluación de la conciencia fonológica en el inicio lector. Anuario de Psicología, 34 (3), 357-370.

Moraleda, M. (1991). Relación entre el desarrollo de las funciones verbales y el rendimiento académico en los alumnos de educación primaria. Revista Complutense de Educación, 2, (1), 93-110.

Ninio, A. & Bruner, J. (1978). The Achievement and Antecedents of Labeling. Journal of Child Language, 5, 1-15.

Palomino, J. (2011) Comprensión lectora y rendimiento escolar, una ruta para mejorar la comunicación. COMUNIC@CCION: Revista de Investigación y Desarrollo, 2, 2, 27.

Passenger, T., Stuart, M. & Terrel, C. (2003). Phonological Processing and Early Literacy. Journal of Research in Reading, 23 (1), 55-66.

Poe, M. D., Burchinal, M. R. & Roberts,J.E, (2004). Early Language and the Development of Children’s Reading Skills. Journal of School Psyhology, 42, 4315-332.

Porta, M. (2008). Comprendiendo el rol predictivo de la conciencia fonológica en la adquisición de la lectura y en la detección de niños en riesgo pre-lector. Revista de Orientación Educativa 4 87-103.

Santiuste, V. & López, C. (2005). Nuevos aportes a la intervención en las dificultades de lectura. Universitas Psichological, 4, 1.

Savage, R. S. & Carles, S. (2004). Predicting Curriculum and Test Performance at Age 7 Years from Pupil Background Baseline Skills and Phonological Awareness at Age 5. British Journal of Educational Psychology, 74, 155-171.

Sénéchal, M., Thomas, E. & Monker, J. (1995). Individual Differences in 4-Year-old Children’s Acquisition of Vocabulary During Storybook Reading. Journal of Educational Psychology, 87, 2, 218-229.

Stahl, S. & Yaden, D. (2004). The Development of Literacy in Preschool and Primary Grades: Work by the Center for the Improvement of Early Reading Achievement, The Elementary School Journal,. 105, (2), 141–165.

Treiman, R. (1991). Phonological Awareness and its Roles in Learning to Read and Spell. En D. J. Sawyer y B.J. Fox (Eds.) Phonological Awareness in Reading. The Evolution of Current Perspective (pp.159-189) New York: Springer Verlag.

Valdez_Menchaca, M. & Whitehurst, G.J. (1992). Accelerating Language Development Through Picture-book Reading: A Systematic Extension to Mexican Day Care. Development Psychology, 28, 6, 1106-1114.

Vargas, A. & Villamil, W. (2007). Diferencias en el rendimiento lector entre dos grupos de niños de transición debidas a una intervención promotora del alfabetismo emergente en el aula. Revista Colombiana de Psicología, 16, 65-76.

Walley, A., Metsala, J. & Garlock, V. (2003). Spoken vocabulary growth: Its role in the development of phoneme awareness and early reading ability. Reading and Writing, 16, 5- 20.

West, R. F., Stanovich, K. E. & Mitchell, H. R. (1993). Reading in the Real World and its Correlates. Reading Research Quaterly, 28, 34-51.

Wood, C.L. & Terrell, C. (2000). Rhyme awareness, orthographic analogy use, phonemic awareness and reading: an examination of relationships. Educational Psychology, 20 (1), 5-17.

Yáñez, G. (2000). Batería neuropsicológica para la evaluación de niños con trastornos del aprendizaje: Estandarización con niños de la zona metropolitana de la Ciudad de México. Disertación doctoral no publicada, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Reference by

Most read articles by the same author(s)

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |