Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).
Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.
Abstract
No system for evaluating reading competences of Mexican university students is currently available. This research assessed five levels of skills in reading comprehension, using a validated instrument. Participants were 570 Psychology students, attending different semesters, with a mean age of 19.9 years. The instrument was administered in groups. The test yielded an overall average of 66% correct responses. The three levels of comprehension that showed percentages lower than 50% were: literal, inferential and critical, while the information organization level and the appreciative level exhibited percentages above 70%. The ANOVA indicated differences (p <.05) in four levels of reading comprehension in favor of students in the first semester. Findings are discussed in light of previous research and their educational implication.
References
Amador, K. & Alarcón, L. (2006). Propuesta metodológica para evaluar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Graffylia. Revista de la Facultad de Filosofía y Letras. Benemérita Universidad de Puebla, 6, 126-135. Disponible en: http://www.filosofia.buap.mx/Graffylia/
Arroyo, R., Morales, G., Silva, H., Canales, C., & Carpio, C. (2011). Evaluación de habilidades lectoras en la educación superior. En Irigoyen, J. J., Acuña K. & Jiménez, M. (Coord.), Evaluación de Desempeños Académicos (pp. 97-106). México: Universidad de Sonora.
Backhoff, E., Sánchez, A., Peón, & Andrade, E. (2010). Comprensión lectora y habilidades matemáticas de estudiantes de educación básica en México: 2000-2005. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-backhoffsanchez.html
Bazán, A., Castañeda, S., Macotela, S., & López, M. (2004). Evaluación del desempeño en lectura y escritura. Aportes empíricos a la noción de componentes lingüísticos en el cuarto grado de primaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(23), 841-861.
Calderón, A. & Quijano, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Revista Estudios Socio-Jurídicos, 12(1), 337-364.
Cela, J. & Ayala, F. (2001). Senderos de la evolución humana. Madrid: Alianza.
Cisneros, M., Olave, G., & Rojas, I. (2010). La inferencia en la comprensión lectora: de la teoría a la práctica en la Educación Superior. Reseña de O. Silva (2010). Estudios Filológicos, 45, 129-130. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132010000100012
Cisneros, M., Olave, G., & Rojas, I. (2012). Cómo mejorar la capacidad inferencial en estudiantes universitarios. Educación y Educadores 15(1), 45-61.
Díaz, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, XXVIII (111), 7-36.
Echevarría, Ma. Á. & Gastón, I. (2000). Dificultades de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Implicaciones en el diseño de programas de intervención. Revista de Psicodidáctica, 10, 1-15.
Edmonds, S., Vaughn, S., Wexler, J., Reutebuch, C., Cable, A., Klingler, K., & Wick, J. (2009). A synthesis of reading interventions and effects on reading comprehension outcomes for older struggling readers. Review of Educational Research, 79(1), 262-300.
Field, A. (2000). Discovering statistics using SPSS for Windows. Advanced techniques for the beginner. London: Sage Publications.
Goscinski, A., Campbell, M., Dew, R., Horan, P., Newlands, D., Rough, J., Silcock, J., & Zhou, W. (2005). An IT bachelor degree using modern technologies to illustrate core concepts and principles and building generic skills. Education and Information Technologies, 10(4), 361-379.
Guerra, J. & Guevara, Y. (2013). Validación de un instrumento para medir comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18 (2), 277-291.
Irigoyen, J., Acuña, K., & Jiménez, M. (2010). Análisis de competencias académicas en la formación de estudiantes en ciencias. En M. T. Fuentes, J. J. Irigoyen & G. Mares, Tendencias en psicología y educación. Revisiones temáticas (pp. 95-127). Volumen 1. México: Red Mexicana de Investigación en Psicología Educativa. Sistema Mexicano de Investigación en Psicología.
Irigoyen, J., Acuña, K., & Jiménez, M. (2011). Interacciones didácticas en educación superior. Algunas consideraciones sobre la evaluación de desempeños. En Irigoyen, J. J., Acuña, K., & Jiménez, M. (Coords.), Evaluación de desempeños académicos (pp. 73-96). México: Universidad de Sonora.
Llorens, A., Gil, L., Vidal, E., Martínez, T., Mañá, A., & Gilabert, R. (2011). Prueba de competencia lectora para educación secundaria (CompLEC). Psicothema, 23(4), 808-817.
Martínez, E., Díaz, N., & Rodríguez, D. (2011). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. Educación y Educadores, 14(3), 531-556.
Méndez, I., Namihira, D., Moreno, L., & Sosa, C. (2006). El protocolo de investigación. Lineamientos para su elaboración y análisis. México: Trillas.
Mujica, A., Guido, P., & Mercado, S. (2011). Actitudes y comportamiento lector: una aplicación de la teoría de la conducta planeada en estudiantes de nivel medio superior. Liberabit, 17(1), 77-84.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, OCDE. (2007). Pisa 2006: Aptitudes para las ciencias hacia el mundo del mañana. Nota informativa para México. Perfiles Educativos, XXIX (118), 99-105.
Pérez, M. J. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: dificultades y limitaciones. Revista de Educación, número extraordinario, 121-138.
Quintana, M., Raccoursier, S., Sánchez, A., Sidler, H., & Toirkens, J. (2007). Competencias transversales para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 44, 1-6.
Ramos, C. (2006). Elaboración de un instrumento para medir comprensión lectora en niños de octavo año básico. Onomázein, 14, 197-210.
Rizo, M. (2004). Programa de instrucción para desarrollar estrategias para la comprensión y el aprendizaje de textos escritos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(2), 113-137.
Sánchez, E. & Acle, G. (2001). Relación entre comprensión lectora y niveles de pensamiento en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 6(2), 225-241.
Sánchez, A. & Andrade, E. (2009). El aprendizaje en tercero de secundaria en México. Informe sobre los resultados del Excale 09, aplicación 2008. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Disponible en: http://www.inne.edu.mx/archivosbuscador/2008/01/INNE20080162-excale09completoa.pdf
Sánchez, S., Grajales, I., & García, E. (2011). Un instrumento para el diagnóstico de habilidades de lectura de los estudiantes de la Licenciatura en Enfermería, UNSIS. Perfiles Educativos, XXXIII (132), 110-126.
Secretaría de Educación Pública, SEP. (2011). Documento base del bachillerato general. México: Secretaría de Educación Pública. Disponible en: http://www.dgb.sep.gob.mx/02-m1/03-iacademica/01-programasdeestudio/documentobase/doc_base_032012_rev01.pdf
Secretaría de Educación Pública, SEP. (2013). Las competencias genéricas en el estudiante del bachillerato general. México: Secretaría de Educación Pública. Disponible en: http://www.dgb.sep.gob.mx/02-m1/03-iacademica/00-otros/cg-e-bg.pdf
Serrano de Moreno, M. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios: hacia una propuesta didáctica. Educere, 42, 505-514.
Sumsion, J. & Goodfellow, J. (2004). Identifying generic skills through curriculum mapping: A critical evaluation. Higher Education Research & Development, 23(3), 329-346.
Ugarriza, N. (2006). La comprensión lectora inferencial de textos especializados y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios del primer ciclo. Persona, 9, 31-75.
Vera, J., Estévez, E., & Ayón, L. (2010). Percepción de estudiantes universitarios sobre importancia y realización de competencias genéricas. Revista de Educación y Desarrollo, 15, 47-54.
Walter, C. (2004). Transfer of reading comprehension skills to L2 is linked to mental representations of text and to L2 working memory. Applied Linguistics, 25(3), 315-339.
Zarzosa, L. (1997). La lectura y escritura en una población universitaria. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(1), 94-123.