How to Cite
Carpio, C., Canales, C., Morales, G., Arroyo, R., & Silva, H. (2007). Intelligence, creativity and psychological development. Acta Colombiana De Psicología, 10(2), 41–50. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/210
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This article carries out a general analysis of the ambiguities found in the psychological literature about the concept of creativity and presents the Interbehavioral Model of Creative Behavior (IMCB) which states that there is a continuum between intelligent and creative behavior, and that variability and effectiveness are recognized as relevant dimensions of intelligence, whereas the corresponding dimension for creativity is the originality of criteria before ambiguous situations (in terms of contingency relations). The results of the studies derived from the IMCB are described. A general outline of the way in which these studies may contribute to redefining the psychologist’s role in educational settings is also presented.

Keywords:

References

Betancourt, J. (1999). Creatividad en la educación: educar para transformar. Revista Educar, 10, julio-septiembre. Recuperado el 20 de abril de 2006, de http://www.jalisco.gob.mx/srias/educacion/10betancourt

Binet, A. & Simon, T. (1901): Le développement de l’intelligence chez les infants, Anné Psycchologique, 14.

Cárdenas, K. (2004). Tipos funcionales de las instrucciones en la Promoción del Comportamiento Creativo. Tesis de Licenciatura. México, UNAM-FES Iztacala.

Carpio, C. (1994). Comportamiento animal y teoría de la conducta. En L., Hayes, E., Ribes & F., López (Eds.) Psicología Interconductual, contribuciones en honor a J. R. Kantor. México, Universidad de Guadalajara.

Carpio, C. (1999). La creatividad como conducta. En: Bazán, Aldo. (Comp) Aportes Conceptuales y Metodológicos en Psicología Aplicada. Instituto Tecnológico de Guadalajara. pp. 37-54.

Carpio, C. & Irigoyen, J. (2005). Psicología y Educación: Aportes desde la teoría de la conducta. México, UNAM.

Carpio, C., Pacheco, V., Flores, C., Canales, C., Martínez, L. y Gómez, K. (2001). Análisis Experimental de la Conducta Creativa: Efectos de la variabilidad funcional del entrenamiento. Documento presentado en el XV Congreso de la Sociedad Mexicana de Análisis de la Conducta, Toluca, México.

Carpio, C., Pacheco, V., Flores, C., Canales, C., Martínez, L., Gómez, K. & Arroyo, A. (2001). Secuencia de entrenamiento y Comportamiento Creativo. Documento presentado en el XV Congreso de la Sociedad Mexicana de Análisis de la Conducta, Toluca, México.

Esquivias, M. T. (2001). Propuesta para el desarrollo de la ‘Creatividad’ en Educación Superior: Estudio comparativo entre dos universidades mexicanas. Universidad Anáhuac. Facultad de Educación. Tesis de Maestría.

Esquivias, M. T. (2004) Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria. 5, 1. Recuperado el 2 de febrero de 2004 de http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/art4.htm

Freud, S. (1906). El Delirio y sueños en “La Gradiva” de W. Jensen. Obras Completas. Madrid, Biblioteca Nueva. Vol. II, pp. 1285-1336.

Freud, S. (1978). Correspondencia: Sigmund Freud y Carl Gustav Jung. Madrid, España. Alianza.

Galton, F. (1988). Herencia y Eugenesia. Madrid, Alianza.

Gómez, K., Pacheco, V., Flores, C., Canales, C., Martínez, L. & Carpio, C. (2001, julio). Análisis Experimental de la Conducta Creativa: Efectos del entrenamiento en la identificación del criterio de logro y promoción del comportamiento creativo. Documento presentado en el XV Congreso de la Sociedad Mexicana de Análisis de la Conducta, Toluca, México.

Guilford, J.P. (1967) La naturaleza de la inteligencia Humana. Barcelona. Paidós.

Jung, C. (1974). Lo Inconsciente. Buenos Aires, Argentina. Losada.

Leroi-Gourhan, A. (1989). Evolución y Técnica. Madrid, España. Taurus.

Lubart, T. I. (2001). Models of the creative process: Past, present and future. Creativity Research Journal, 13(3-4), 295-308.

Mares, G. (2001). La transferencia desde una perspectiva de desarrollo psicológico. En G. Mares y Y. Guevara (Eds.) Psicología Interconductual: Avances en la Investigación básica. México, UNAM. Vol. 1, pp. 111-164.

Martínez, H. (1998). Teoría de la Conducta: avances y perspectivas en la investigación del comportamiento humano. Acta Comportamentalia. 6. Monográfico, 99-111.

Martínez, H. (2001). Estudios sobre transferencia en comportamiento humano. En: Guadalupe Mares y Yolanda Guevara (Eds.) Psicología Interconductual: Avances en la investigación básica. México, UNAM-FES Iztacala. pp 37-58.

Moreno, D., Cepeda, L., Tena, O., Hickman, H. y Plancarte, P. (2005) Conducta gobernada por reglas: implicaciones educativas. En C. Carpio y J.J. Irigoyen (Eds.). Psicología y Educación: Aportes desde la teoría de la conducta. México, UNAM. 175-212 pp.

Osborn, A. (1953) Applied Imagination. New York, Charles Scribner´s Sons.

Pereira de G, M. N. (1997). Educación en Valores. Metodología e innovación educativa. México, Trillas.

Piaget, J. (1984). La representación del mundo en el niño. Madrid, Morata.

Ribes, E. (1989). La inteligencia como comportamiento: un análisis conceptual. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta. 15(3), 51-68.

Ribes, E. (1990). Problemas conceptuales en el análisis del comportamiento humano. México, Trillas.

Ribes, E. & López, F. (1985). Teoría de la Conducta: un análisis de campo y paramétrico. México, Trillas.

Rogers, C. (1982). Libertad y creatividad en la educación. Barcelona, Paidós.

Romo, M. (1997). Psicología de la Creatividad. Barcelona, España. Paidós.

Runco, M. A., & Okuda, S. M. (1991). The instructional enhancement of the ideational originality and fl exibility scores of divergent thinking tests. Applied Cognitive Psychology, 5, 435-441.

Ryle, G. (1967). El concepto de lo mental. Buenos Aires, Paidos.

Silva, H. (2002). Tipos funcionales de retroalimentación y emergencia del comportamiento creativo. Tesis de Licenciatura. UNAM, FES Iztacala.

Skinner, B.F. (1987). Sobre el conductismo. Barcelona, Martínez Roca.

Sternberg, R.J., & Grigorenko, E.L. (2001). Unifi ed psychology. American Psychologist, 56, 12, 1069-1079.

Terman, L.M. (1923). Intelligence tests and school organization. Nueva York, World Books.

Torrance, E.P. (1972). Predictive and validity of the Torrance Test of Creative Thinking. Journal of Creative Behavior, 6, 236-252.

Varela, J., & Quintana, C. (1995) Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta. 21(1), 47-66.

Vigotsky, L. (1987). El pensamiento y el arte en la infancia. México. Hispánicas

Wertheimer, M. (1991). El pensamiento productivo. México, Paidós.

Wittgenstein, L. (2002). Investigaciones filosóficas. México, UNAM-Instituto de Investigaciones Filosóficas/Crítica.

Reference by

Most read articles by the same author(s)

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |