How to Cite
Avendaño Prieto, B. L., & Medellín Lozano, E. W. (2001). Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. Acta Colombiana De Psicología, (5), 87–98. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI, a hipothetic example is used in order to explain and interpret some of the most important results of the information analyses supported by this theory.

 

 

 

References

Aiken, L. (1996). Tests Psicológicos y Evaluación. México: Prentice Hall.

Anastasi, A. y Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice Hall.

Brown, F. (1980). Principios de Medición en Psicología y Educación. México: Manual Moderno.

ICFES (2000). Admisión a la Educación Superior: Algunos Temas de Discusión. Bogotá.

Kerlinger, F. (1988). Investigación del Comportamiento. México: McGraw-Hill.

Linacre, J. y Wright, B. (1999). A User's Guide to Winsteps. Chicago: MESA Press.

Martínez, R. (1995). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos Educativos. México: Editorial Síntesis Psicológica.

Medellín, E. (2001). Fundamentos de la Medi¬ción en Psicología. En Construcción de Pruebas Objetivas para la Evaluación de Conocimientos en el Aula. Revista Aula Psicológica, Volumen 2 páginas 129 a 171. Bogotá: Facultad de Psicología, Universidad El Bosque.

Muñiz, J. (1990). Teoría de Respuesta a los Items. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.

Muñiz, J. (1994). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.

Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.

Murphy, K; Davidshofer, C. (1994) Psycological Testing. New Jersey: Prentice Hall.

Nunnally, J. y Bernstein, l. (1995). Teoría Psicornérrir a MP.xir.o· Pditori al Mr.Grw-Hill métrica. México: Editorial McGraw-Hill.

Pardo, C. (2000). Transformaciones en las Pruebas para Obtener Resultados Diferentes. Bogotá: ICFES.

Rocha, M. y Pardo, C. (2000). Admisión a la Educación Superior. Bogotá: ICFES.

Wrigth, B. y Stone, M. (1998). Diseño de Mejores Pruebas. México: CENEVAL.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |