How to Cite
Oyarzún Iturra, G., Estrada Goic, C., Pino Astete, E., & Oyarzún Jara, M. (2012). Social skills and academic achievement : a gender point of view. Acta Colombiana De Psicología, 15(2), 21–28. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/263
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The relationship between social skills and academic performance has stimulated a significant amount of research based on the importance that these skills have shown to have in the workplace (Edel, 2003). However, the results have been inconsistent and although most studies report an association between these variables, some of them have failed to observe it. This paper presents two non- experimental cross- sectional, correlational studies, one in a sample of school children (n = 245) and one in a sample of university students (n = 200). The results show that participants of the two genders exhibit different profiles of association between the variables that would indicate that positive interpersonal skills are associated with academic achievement, particularly in the case of women. These evidences are discussed in terms of the potential impact of gender roles on academic adjustment.

Keywords:

References

Abarca, N. e Hidalgo C. G. (1989). Evaluación psicométrica de habilidades sociales en jóvenes universitarios chilenos. Revista Análisis del comportamiento, 4, 51-62.

Amezcua, J. y Pichardo, M. (2002). Modificación de las habilidades sociales, ansiedad y autoconocimientos en estudiantes universitarios españoles. Revista interuniversitaria de la Educación, Vol 8-9, pp. 387-408.

Anastassiou, I. y Pantoja C. (1998) Rol de la Mujer del Siglo XXI. Corriente de Opinión N° 1. Arón, A., y Milicic, N. (1994) Vivir con otros: programa de desarrollo de habilidades sociales. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Atienza, F.L., Pons, D., Balaguer, I. y García-Merita, M. (2000). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en adolescentes. Psicothema.12, 314-319.

Asher, S. y Gazelle, H. (1999). Loneliness, peer relations, and language disorder in childhood. Topics in Language Disorders, 19(2), 16 – 33.

Balaguer, I. (1999) Un análisis de los factores determinantes de los estilos de vida saludables de los adolescentes valenciaños de BUP, COU y FP. Direcció General de Ensenyaments Universitaris i Investigació. Generalitat Valenciana (AE99-49).

Bandura, M., Silva, S., Cordeiro, L., Pereira, Z. y Del Prette, A. (2006) Habilidades sociais evariáveis sociodemográficas em estudantes do ensino fundamental. Psicología em estudo. 11(3), 541-549.

Benitez, M., Gimenez, M. y Osicka, R. (2000) Las asignaturas pendientes y el rendimiento académico ¿existe alguna relación? Universidad Nacional del Nordeste; Argentina. http://www1.unne.edu.ar/cyt/humanidades/h-009.pdf

Biasotto, F., Gaspar, M., Del Prette, Z., y Del Prette,A.(2009) Desempeño académico e interpersonal en adolescentes portugueses. Psicologia em Estudo. 14(2), 259-266.

Cantera, L. & y Blanch, J. (2010) percepción social de la violencia en la pareja desde los estereotipos de género. Intervención psicosocial. 19(2) 121- 127.

Cascón, I. (2000) Predictores del rendimiento académico en alumnos de primero y segundo de BUP. Unidad de Investigación de la Universidad de Salamanca http://campus.usal.es/~inico/investigacion/jornadas/jornada2/comun/c19.html [Consulta 2009 Septiembre 6].

Cominetti, R. y Ruiz, G. (1997) Algunos factores del rendimiento: las expectativas y el género. Human Development Department. LCSHD N° 20.

Cruz, M., Olvera, L., Domínguez, T. y Cortés, S. (2002). El papel de la inteligencia emocional en el rendimiento académico de estudiantes de ingeniería del INO. Revista Psicología y Salud. 12(2), 159 -172.

Del Prette, A., Del Prette, Z., y Barreto, M. (1999). Habilidades sociales en la formación del psicólogo: análisis de un programa de intervención. Psicología Conductual, 7(1), 27-47.

Echavarri, M., Godoy, C. y Olaz, F. (2007) Diferencias de género en habilidades cognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica. 6(2), 319-329.

Edel, R. (2003). El desarrollo de habilidades sociales ¿ determinan el éxito académico? Revista electrónica: Red Científica: Ciencia, Tecnología y Pensamiento. En red. Recuperado en: http://www.redcientifica.com/doc/doc200306230601.html.

Encabo, E. (2003) Habilidades Sociales, Comunicación y Diferencias de Género: Educar para la igualdad de oportunidades. Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Albacete. 18.

García, C. (2005). Habilidades sociales, clima social – familiar y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Liberabit Revista de Psicología. 11, 63 – 74.

Goldstein, H., y Morgan, L. (2002). Social interaction and models of relationship and friendship development. En H. Goldstein, L. A. Kaczmarek, & K. English (Eds.), Promoting social communication: Children with developmental disabilities from birth to adolescence (pp. 5-25). Baltimore:Paul Brookes.

Hartup, W. (1992) Having Friends, Making Friends, and Keeping Friends: Relationships as Educational Contexts. Urbana, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.

Hidalgo, C. y Abarca, N. (2000) Comunicación interpersonal: programa de entrenamiento en habilidades sociales. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Huy, L., Casillas, A., Robbins, S. y Langluy, R. (2005) Motivational and skills, social, and self- management of college outcomes: Constructing the student readiness inventory. Educational and Psychological Measurement.65(3), 482-508.

Inderbitzen, H. y Foster, S. (1992). The Teenage Inventory of Social Skills: Development, reliability, and validity. Psychological Assessment, 4, 451-459.

Jacob, B. (2002) Where the boys aren’t: non-cognitive skills, returns to school and the gender gap in higher education. Economics of Education Review, 21, 589 – 598.

Ladd, G y Mize, J. (1983) A Cognitive Learning Model of Social Skills Training.Psychological Review, 90(2), 127-157.

Laukkanen, E., Pölkki, P., Oranen, L., Viinamäki, H. y Lehtonen, J. (2002) Factores que predicen el rechazo escolar a largo plazo. European journal of psychiatry.16(1), 47-56.

Levinger, B. (1994) School feeding programmes: myth and potential. Prospects.14(3), 25 - 30.

Lewis, T. (2007) Social inequality in education: A constraint on an American high – skills future. Curriculum Inquiry. Vol. 37, 329 – 349.

Lleras, C. (2008) Do skills and behaviors in hogh school matter? The contribution of noncognitive factors in explaining differences in educational attainment and earnings. Social Science Research, Vol. 37, pp. 888 – 902.

Mackee, T. y Bain, S. (1997) Predicting early school success with developmentaland social skills screeners. Psychology in the Schools, Vol. 34(3), 219-228.

Martínez, A., Inglés, C., Piqueras, J. y Oblitas, L. (2009). Papel de la conducta prosocial y de las relaciones sociales en el bienestar psíquico y físico del adolescente. Avances en Psicología Latinoamericana, Vol. 28(1), pp. 74-84.

Moreno, J. (1954). Fundamentos de Sociometría. Buenos Aires: Paidós.

Nicholls, J.G. (1989). The Competitive Ethos and Democratic Education.Cambridge, MA: Harvard University Press.

Passi, S. y Torres, M. (1991). Estandarización para Chile del “Interpersonal Behavior Survey”. Tesis no publicada para optar al grado de Licenciado en Psicología y al título de Psicólogo. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Pizarro R. (1985) Rasgos y actitudes del profesor efectivo. Tesis no publicada para optar al grado de Magister en Ciencias de la Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Rahmati, B. Adibrad, N. Tahmasian, K. y Saleh, B. (2010). The effectiveness of life skill training on social adjustment in children. Procedia Social and Behavioral Sciences 5, pp 870–874.

Rey, C. (2008). Habilidades prosociales, rasgos de personalidad de género y aceptación de la violencia hacia la mujer, en adolescentes que han presenciado violencia entre sus pares. Acta Colombiana 11(1), 107-118.

Robbins, S., Allen, J., Casillas, A., Hamme, C. y Huy, L. (2006). Unraveling the differential effects of motivational and skills, social and self-management measures from traditional predictors of colleges’ outcomes. Journal of educational psychology.98(3), 598-616.

Rytkönen, H., Parpala, A., Lindblom-Ylänne, S., Virtanen, V. y ostareff, L. (2012). Factors affecting bioscience students’ academic achievement. Instructional Science, Vol. 40, pp.241 – 256.

Samadzadeh, M., Abbasi, M.,y Shahbazzadegan, B. (2011). Survey of relationship between psychological hardiness, thinking styles and social skills with high school student’s academic progress in Arak city.Procedia - Social and Behavioral Sciences 28, pp 286 – 292.

Segrin, C. y Taylor, M. (2007). Positive interpersonal relationship mediate the association between social skills and psychological well-being. Personality and Individual Differences 43, pp. 637–646.

SERNAM (2002) Hombres y Mujeres: Cómo ven hoy su rol en la sociedad y en la familia. Documento de estudio. http://estudios.sernam.cl.

Wentzel, K., Barry, C., y Caldwell, K. (2004). Friendships in middle school: Influences on motivation and school adjustment. Journal of Educational Psychology, 96, 195-203.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |