How to Cite
Hewitt Ramírez, N., & Rozo Sánchez, M. (2001). Diseño y estandarización de un instrumento de desarrollo para niños con síndrome Down de 0 a 36 meses de edad cronológica de la ciudad de Bogotá. Acta Colombiana De Psicología, (5), 23–39. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/588
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This research designed and standardized a developmental assessment instrument. It is for children with Down syndrome age birth to 36 months. The standardization study worked with 105 children from different social economical status and from different institutions (Health providers and Special Education Programs). The children had moderate mental retarded and had a genetic diagnostic, without other psychological disorders associated. The sample involved five groups per age (0-6; 7-12; 13-18; 19-24; and 25-36 months). It was used a descriptive correlation analyses. The internal consistency coefficient by Kuder- Richardson is 0.98. The instrument has for interpretation 25 norm tables per age in the psychomotor, socioaffective, communication and cognitive areas.

 

 

References

Bautista, C. (1993) Desarrollo del niño menor de 7 años. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.

Bermejo, V (1994). Desarrollo Cognoscitivo. Barcelona: Aguilar.

Burns, Y; Gunn, P (1995). El síndrome Down. Barcelona: Herder.

Candel, I (1989). El desarrollo psicológico en los niños con síndrome Down en edad preescolar. Barcelona: Salvar Editores.

Candel, I (1989) El desarrollo psicológico de los niños con Síndrome Down en sus primeros años. Revista Avances. Corporación Síndrome Down. Bogotá.

Cicchetti, D., y Baeeghly, M. (1990). Children with down síndrome. Special child publications Seattle. Washington.

Cunningham, C., y Sope (1987). Down's Síndrome andintroductionforparents. London: Souvenir Press.

Jasso (1991). Mitos y realidades del niño Down. México: Manual Moderno.

Lewis, V (1991). Desarrollo y Déficits: Ceguera, sordera, déficit motor, síndrome de Down, Autismo. Barcelona: Paidós.

Luria, A (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella.

Montealegre, R (1989). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. Santafé de Bogotá.

Ortiz, N (1991). Escala abreviada del desarrollo EAD-1: Manual de instrucciones. Santafé de Bogotá: Ministerio de Salud.

Papaba, D., y Wendkos, S. (1993). Psicología del desarrollo humano. México: McGraw Hill.

Piaget, J (1975). Seis estudios de psicología. Barcelona: Seis Barral, S.A.

Sattler, J (1996). Evaluación Infantil. México: Manual Moderno.

Troncoso, M., Flórez, J. (1991). Síndrome Down y educación. Barcelona: Salvat editores.

Vigotsky, L (1934). (trad). Pensamiento y lenguaje en investigaciones psicológicas escogidas. Moscú: Academia de ciencias peda¬gógicas. 1989.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |