How to Cite
Arroyo, R., Morales, G., Silva, H., Camacho, I., Canales, C., & Carpio, C. (2008). Functional analysis of prior knowledge : its effects upon reading adjustment. Acta Colombiana De Psicología, 11(2), 55–64. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/301
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

This study evaluated the effects of different types of previous contacts with the referents of a text (referential history and effective situational history) on the performance of University students on a reading adjustment test. Five experimental groups differentiated from each other by the type of history elaborated on a training session participated in the study. The types of histories were progressively more complex: Contextual, Supplementary, Selective, Referential Substitutive and NonReferential Substitutive. For subjects in the control group no history was constructed and they were directly administered the reading adjustment test. Results suggest that there is a direct function between the complexity of the contact history and the percentage of total correct responses in the reading adjustment test (except in the group with the most complex history). Results are analysed emphasizing the dispositional functions of different types of history in reading adjustment, as compared with the traditional notion of prior knowledge.

Keywords:

References

Afflerbach, P. (1990). The influence of prior knowledge on expert readers’ main idea construction strategies. Reading Research Quarterly, 25(1), 31-46.

Backhoff, E. & Tirado, F. (1994). Estructura y lógica del examen de habilidades y conocimientos básicos. Revista Sonorense de Psicología, 8, 21-33.

Braten, I. & Samuelstuen, M. (2004). Does the influence of reading purpose on reports of strategic text processing depend on students’ topic knowledge? Journal of Educational Psychology, 96(2), 324-336.

Birkmire, D. (1985). Text processing: The influence of text structures, background knowledge, and purpose. Reading Research Quarterly, 20(3), 314-325.

Carpio, C. (1994). Comportamiento animal y teoría de la conducta. En: L., Hayes, E., Ribes y F., López (Eds.). Psicología Interconductual. México: EDUG.

Carpio, C., Arroyo, R, Canales, C., Flores, C. & Morales, G. (2000). Un modelo de análisis de la comprensión de textos; Ponencia presentada en el Quinto Congreso Internacional sobre Conductismo y Ciencias de la Conducta, Xalapa, Veracruz, México, 5-8 de octubre.

Carpio, C., Pacheco, V., Flores, C. & Canales, C. (2000) La naturaleza conductual de la comprensión. Revista Sonorense de Psicología, 14, 25-34.

Castañeda, S., Lugo, E., Pineda, L. & Romero, N. (1998). Estado del arte de la evaluación y el fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de Ciencias, Artes y Técnica. En: S. Castañeda (Ed.). Evaluación y fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de las ciencias, Artes y Técnicas: perspectiva internacional en el Siglo XXI. México: Porrúa.

Gaultney, J. (1995). The effect of prior knowledge and metacognition on the acquisition of a reading comprehension strategy. Journal of Experimental Child Psychology, 59, 142-163.

Guevara, Y., Mares, G., Rueda, E., Rivas, O., Sánchez, B. & Rocha, H. (2005). Niveles de interacción que se propician en alumnos de educación primaria durante la enseñanza de la materia español. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 31(1), 23-45.

Hannon, B. & Daneman, M. (1998). Facilitating knowledge based inferences in less-skilled readers. Contemporary Educational Psychology, 23, 149-172.

Irigoyen, J.J., Jiménez, M. & Acuña, K. (2004). Análisis de la comprensión desde una perspectiva funcional. En J.J. Irigoyen y M. Jiménez (Comps.) Análisis funcional del comportamiento y educación. México: UNISON.

Jiménez, M., Y. & Irigoyen, J., J. (1999). Discurso didáctico y enseñanza de la psicología. Revista sonorense de psicología, 13, 55-61.

Kantor, J., R. (1978-traducción al castellano). Psicología Interconductual. México: Trillas.

Mares, G., Guevara, Y. & Rueda, E. (1996). Modificación de las referencias orales y escritas a través de un entrenamiento en lectura. Revista Interamericana de Psicología, 30(2), 189-207.

Mares, G., Ribes, E. & Rueda, E. (1993). El nivel de funcionalidad en lectura y su efecto sobre la transferencia de lo leído. Revista Sonorense de Psicología, 7(1), 32-43.

Mares, G., Rivas, O. & Bazán, A. (2002). Configuración del modo escrito de competencias desarrolladas en forma oral como efecto del nivel funcional de ejercicio. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 28(2), 173-202.

Mares, G., Rueda, E. & Luna, S. (1990). Transferencia de los estilos lingüísticos en tareas referenciales. Revista Sonorense de Psicología, 4(1), 84-97.

Morales, G., Canales, C., Arroyo, R., Pichardo, A., Silva, H. & Carpio, C. (2005a). Efectos del entrenamiento en la identificación de criterios de ajuste lector en estudiantes universitarios. Enseñanza en Investigación en Psicología, 10(2), 239-251.

Morales, G., Pichardo, A., Arroyo, R., Canales, C., Silva, H. & Carpio, C. (2005b). Enseñanza de la psicología a través de la lectura: Un ejemplo del abordaje experimental de la comprensión de textos. En: C. Carpio y J. J. Irigoyen (Eds.) Psicología y Educación: Aportaciones desde la Teoría de la Conducta. México: UNAM.

Ribes, E. & López, F. (1985) Teoría de la Conducta: Un modelo de campo y paramétrico. México: Trillas.

Rueda, E., Rivas, O. & Mares, G. (2003). Una comparación entre programas en lectores principiantes. Revista Mexicana de Psicología, 20(2), 274-253.

Shapiro, A. (2004). How including prior knowledge as a subject variable may change outcomes of learning research. American Educational Research Journal, 41(1), 159-189.

Spires, H. & Donley, J. (1998). Prior knowledge activation: inducing engagement with informational texts. Journal of Educational Psychology, 90(2), 249-260.

Sung-IL, K. & Lani, V. (1998). The role of prior knowledge and elaboration in text comprehension and memory: a comparison of self-generated elaboration and text-provided elaboration. The American Journal of Psychology, 111(3), 353-378.

Vidal-Abarca, E., San-José, V. & Solaz, J. (1994). Efectos de las adaptaciones textuales, el conocimiento previo y las estrategias de estudio en el recuerdo, la comprensión y el aprendizaje de textos científicos. Infancia y aprendizaje, 67-68, 75-90.

Woloshyn, V., Pressley, M. & Schneider, W. (1992). Elaborative Interrogation and Prior-Knowledge Effects on Learning of Facts. Journal of Educational Psychology, 84(1), 115 -124.

Zarzosa, L., Padilla, A. & Castillo, V. (2003). Variables que afectan la lectura de textos expositivos en 4o. grado de educación básica. Revista Mexicana de Psicología, 20(1), 59-73.

Reference by

Most read articles by the same author(s)

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |