How to Cite
Hewitt Ramírez, N., & Rozo Sánchez, M. (1999). Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down. Acta Colombiana De Psicología, (2), 95–106. Retrieved from https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/623
License

 Authors who publish in this journal agree to the following terms:

 Acta Colombiana de Psicología complies with international intellectual property and copyright laws, and particularly with Article No. 58 of the Political Constitution of Colombia, Law No. 23 of 1982, and the Agreement No. 172 of September 30, 2010 (Universidad Católica de Colombia Intellectual Property Regulation).

 Authors retain their copyright and grant to the Acta Colombiana de Psicología the right of first publication, with the work registered under Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published material, provided they credit the authorship of the work and the first publication in this Journal.

Abstract

The objective of this research was to propose educational strategies that facilitate the social school integration of students with Down's Syndrome, from the analysis of the experiences that had five handicapped children, 4 to 8 years old, at a preeschool setting. It was a qualitative-etnographic research. The data collection used were a participatory observation, a structured survey and a campus diary. The analysis of results used the following categories: interaction with others, participation in diffe­rent activities, and participation in the educational process. The categories are the product of content analysis methods and constant comparison. The process of trian­gulation used campus diary and observers.The conclusion is that social school inte­gration is a beneficial alternative to individuals with Down's Syndrome that requires a planed process and an active participation of the different educational agents.

References

Cajiao, F., (1991). Educación Especial y Derechos Humanos. Foro de Educación Especial. Bogotá. Ministerio de Educación. Constitución Política de Colombia (1991). Santafé de Bogotá.

Cunningham, C.,(1986). Down 's Syndrome and Introduction for parents. London: Souvenir Press.

De Lorenzo, E., (1985). Integración de los discapacitados al ambiente comunitario y escolar. Uruguay: Instituto Interamericano del niño.

Etscheidt, S ; Heston, M.; y Kliewer, C. (1999). Inclusive Education: Philosophy of Inclusive Education. NewYork:College of Edu­cation University of Northern Iowa.

Jaramillo y Neira. (1992). Programa tutorial cruce de Edades para niños con Retardo Mental leve, integrados al primer grado de educación básica: Medellín. Facultad de Psicología Universidad de Antioquia.

Iarque. J.M. (1985). La Integración: Perspectiva histórica y situación actual. Siglo cero. No.101, pp.20-25.

JuárezA., e Izquierdo G.,(1988). Integración en Europa; Recomendaciones del JJIAP. Ponencia presentada en el I Congreso de Fiabas, Burgos. España.

Ley 60 de 1.993.

Ley 115 de 1.994.

Ministerio de Educación Nacional. (1991). Metodología reflexiva participativa para desarrollar los talleres de sensibilización para integración educativa. Bogotá: M.E.N.

Monereo, C. (1985). Un análisis crítico de los conceptos vinculados a la integración escolar. Siglo cero. No.101, pp. 2646.

Naciones Unidas (1983). Programa de Acción Mundial para los Impedidos. Nueva York, EE.UU., N.U.

OREAI..C - UNESCO,(1991). Proyecto principal de Educación en América Latina y el Caribe. Sus objetivos, carácter y modalidades de acción, Santiago de Chile. Orealc.

PTREV (1992). Programa de prevención, tratamiento y rehabilitación de las discapacidades y disturbios en la edad evolutiva. 1.987-1.988.

Ruiz, R., (1988). Técnicas de individualización didáctica. Adecuaciones curriculares individualizadas para alumnos con necesidades educativas especiales. Madrid: Cincel.

Silva, A., (1989). Integración y Conciencia Social Caracas: primer seminario nacional para la integración de las personas con Necesidades especiales.

Stainback, S. y Stainback, W, (1985). Integration of students with severe handicaps into regular schools. EE.UU.: Council for exceptional Children.

Unesco (1988). Examen de la situación actual de la educación especial París: Unesco.

Van Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Chile: Unesco-Orealc.

Wolfensberger, W (1986). El debate sobre la normalización. Siglo Cero, 105, 12-28.

Reference by

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |